چکیده:
زمینه و هدف: حسادت سازمانی یکی از جنبههای منفی روابط میان افراد در سازمان است که به صورت نامشهود بر بهرهوری نیروی کار و در نتیجه بهرهوری سازمان تاثیر میگذارد و باعث بروز مشکلات فراوان برای فرد و سازمان میشود. از این رو هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل اثرگذار بر حسادت سازمانی در بین کارکنان دانشگاه فرهنگیان (استانهای شمال غرب کشور) است.
مواد و روشها: این پژوهش، یک پژوهش کیفی با طرح پدیدار شناسی تفسیری است که بدین منظور نمونه پژوهش شامل 24 نفر از متخصصان و خبرگان دانشگاههای فرهنگیان شمال غرب کشور، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و دادهها از طریق مصاحبه با این افراد گردآوری شد. متن مصاحبهها پس از مکتوبسازی با رویکرد به روش دیکلمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان دادکه عوامل اثرگذار بر حسادت سازمانی در بین کارکنان دانشگاه فرهنگیان به 73 مفهوم و در قالب 19 مضمون فرعی و 7 مضمون اصلی با عناوین رفتارهای ضد شهروندی، فرهنگ سازمانی، ویژگیهای شخصیتی، وجود فاصله بین مدیر و کارکنان (تبادل رهبر ـ عضو)، جو سازمانی نامطلوب، قابلیتهای یادگیری سازمانی و رهبری معنوی تقسیم میشوند.
ملاحظات اخلاقی: در تدوین این تحقیق حفظ اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، مدیریت دانشگاه میتواند با تامل بیشتر بر روی عوامل منفی تاثیرگذار بر رفتار و روابط بین کارکنان و با کاهش و تعدیل این عوامل و ایجاد جو سازمانی مطلوب و کاهش فاصله با کارکنان و تقویت روایط با آنها و با رهبری معنوی خود موفقیت سازمان تحت مدیریت خویش را تضمین کند.
Background and Aim: Organizational envy, being one of the negative
aspects of staff relationships in organizations, implicitly affects both
productivity and efficiency of the organization and brings about numerous
problems for the staffs and the organization. Thus, the purpose of this study
was to identify the factors affecting the organizational envy among the
staffs of Farhangian University (Northwest Provinces of the Country).
Materials and Methods: In this qualitative research, with interpretive
phenomenological approach, 24 informants and experts were selected
from Farhangian Universities in Northwest Provinces of the Country using
purposive sampling. The data were collected through interviews. After
transcribing the data, they were analyzed using Dieckelman’s approach.
Findings: The findings of this study showed that the factors affecting the
organizational envy among the staffs of Farhangian University were: anticitizenship
behaviors, organizational culture, personality traits, the
existence of a gap between the manager and the staff (exchange of leadermember)
undesirable organizational climate, organizational learning
capabilities and spiritual leadership.
Ethical Considerations: In compiling this research, preserving the
originality of the texts, honesty and fidelity have been respected.
Conclusion: On the basis of research findings, it is concluded that the
university administration can promote the organization by identifying the
negative affective factors, creating suitable organizational climate,
improving the relationship among the staffs and spiritual leadership