چکیده:
فیلسوف دین معاصر، ویلیام لئونارد راو، با تلفیق سه قرائت ممکن از شرور قرینهای، سالها کوشید تا روایت تازهای از مسئلهی قرینهای شر ارائه دهد. ادعای او این است که شرور گزاف بسیاری، در جهان رخ میدهند که اگر خدای ادیان ابراهیمی وجود میداشت میتوانست از آن جلوگیری کند. راو در استدلال الحادی خود شرور بیوجه را قرینهای برای نامحتمل بودن وجود خدای ادیان ابراهیمی قرار میدهد. راو پس از مواجهه با منتقدانی چون ریشنباخ، ویکسترا و پلنتینگا، به بازسازی استدلال قرینهای خود برمبنای شر بیوجه پرداخت و سعی کرد با بکارگیری قضیه احتمالات بیز، مدعای خود را ثابت کند.
The philosopher of contemporary religion, William Leonard Raw, by combination of three possible readings of evidential evil try for years to provide a new account of evidential problem of evil. He claims that there are so many evil things going on in the world that God of the Abrahamic religions could have prevented them. In his atheistic argument, he uses the senseless evil as the evidence to the impossibility of the existence of the God of the Abrahamic religions. After confronting critics such as Rischenbach, Vixtera, and Plantinga, Raw reconstructed his evidential argument based on senseless evil and tried to prove his claim by using the Bayesian probability theorem. The present article, with a descriptive-analytical approach, first provides an accurate and documented description of Raw's views and then examines and critiques his views. Critically, examining the defenses and theodicy of Muslim and Christian philosophers, it has been shown that Rao's attempt to convey the seemingly senseless existence of evil as a reasonable belief in the existence of senseless evil is incorrect and incomplete.