چکیده:
محتوای الکترونیکی یکی از بنیانهای اساسی سیستم های آموزش نوین و از دست آوردههای مهم آموزش
الکترونیکی میباشد به گونهای که، تحقق اهداف یادگیری و آموزشی بر مبنای تهیه و تولید محتوای
مناسب و کارآمد با بهرهگیری از الگوهای طراحی آموزشی و کمک آموزشی به منظور تعمیق یادگیری و
به عنوان یکی از ارکان اساسی برنامه ریزی درسی و بستر تحقق آموزش الکترونیکی از جایگاه مهمی
برخوردار است. محتواهای الکترونیکی، تنها یکی از برنامههایی هستند که معلمان عزیز میتوانند به راحتی
و به کمک کامپیوتر، به طراحی و تولید آنها پرداخته و در کلاس درس از آنها استفاده کنند. اکثر
معلمان، برای تهیه و تولید محتوای الکترونیکی خوب و استاندارد اطلاعات کافی ندارند و همین امر باعث
میشود که سراغ تولید محتوای الکترونیکی نروند و یا محتوایی بیکیفیت را تولید کنند. با توجه به سند
تحول بنیادین آموزش و پرورش، و رشد و گسترش دانش بشری و ضرورت استفاده از تکنولوژی آموزشی
هم از لحاظ بعد رسانهای و هم از نظر مدیریت لازم به نظر میرسد. جهت تقویت یادگیری، یادسپاری،
خلاقیت و رشد همه جانبه دانش آموزان، فعالیتهای یادگیری آنها مبتنی بر بهرهگیری کامل از حواس آنها
تنظیم گردد. هدف در این تحقیق تاثیر کاربرد نرم افزارهای تولید محتوای آموزشی (چندرسانهای
آموزشی) محقق ساخته برمیزان یادگیری و یادسپاری دانش آموزان در دروس ابتدایی در مقایسه با روش
سنتی بود. پژوهش حاضر، که با روش کتابخانهای گردآوری و تدوین شده است مهمترین اصول و معیارها
و مسیر تهیه و تولید محتوای الکترونیکی را معرفی میکند.
خلاصه ماشینی:
هدف در اين تحقيق تاثير کاربرد نرم افزارهاي توليد محتواي آموزشي (چندرسانه اي آموزشي) محقق ساخته برميزان يادگيري و يادسپاري دانش آموزان در دروس ابتدايي در مقايسه با روش سنتي بود.
اين پژوهش بر آن است که تاثير استفاده از نرم افزارهاي آموزشي درس رياضي را بر يادگيري و يادداري دانش آموزان مورد بررسي قرار دهد، و کارآيي اين روش را به روش سنتي مقايسه کند.
پيشينه تحقيق در تحقيقي با عنوان "ساخت نرم افزار آموزشي رياضي ابتدايي براساس رويکرد سازنده گرايي و سنجش ميزان اثربخشي" آن نتايج نشان دهنده تاثير آموزش هاي رايانه اي براي ارتقاي پيشرفت تحصيلي دانش آموزان نسبت به آموزش هاي معمول مدارس (آموزش به روش سنتي) بود (مهرم حمدي و شيخ زاده ، ١٣٨٤).
الکاتين (٢٠٠١) در تحقيق خود که در دانشگاه عربستان انجام داد "تاثير استفاده از کامپيوتر و نرم افزارهاي آموزشي را به عنوان يک ابزار کمکي در آموزش زبان انگليسي مورد بررسي قرار داد" و در نتايج خود عنوان کرد که اين ابزارها موجب صرفه جويي در زمان تدريس و افزايش يادگيري اين درس در دانش آموزان ميشود.
انواع محتواي الکترونيکي در حالت کلي و عمومي نميتوان تقسيم بندي مشخصي براي انواع محتواهاي الکترونيکي ارائه داد، اما در حال حاضر يکي از جامع ترين تقسيم بنديهاي موجود، تقسيم بندي ذيل ميباشد(عباسي ، ١٣٩٣): ــ درس افزارهاي خودآموز: شبيه سازي فرآيند ياددهي و يادگيري در نرم افزار، درس افزار بوده و اين نوع خاصي از نرم افزار است که هدف و محتواي آن با سرفصل هاي برنامه ي درسي ملي و سطوح نظام آموزشي رسمي مطابقت دارد.