چکیده:
مطالعه حاضر با هدف پیشبینی بهزیستی روانشناختی بر اساس خودکارآمدی تحصیلی و تنظیم هیجانی در دانشجویان علوم
پزشکی تهران صورت گرفته است. روش پژوهش به صورت توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان
دختر علوم پزشکی شهر تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۷ بود که از این میان نمونهای ۲۰۰ نفری به روش نمونهگیری در
دسترس انتخاب شدند. پرسشنامه خودکارآمدی شرر و آدامز (۱۹۸۲)» مقیاس تنظیم هیجانی گراتز و رومر (۲۰۰۴)» پرسشنامه
بهزیستی روانشناختی ریف (۱۹۸۹) بین آنها توزیع شد. در تجزیه وتحلیل دادههای پژوهش از روشهای آماری ضریب
همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری
SPSS انجام گرفت. نتایج نشان داد که بین بهزیستی روانشناختی و خودکارآمدی رابطه معناداری وجود دارد. بین بهزیستی
روانشناختی و تنظیم هیجانی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون انجام شده نشان داد که
خودکارامدی تحصیلی و تنظیم هیجانی قابلیت پیشبینی بهزیستی روانشناختی را دارند.
this study aimed to predict the psychological well-being based on self-efficacy and emotional regulation in the
medical students of Tehran. The research method was descriptive-correlational. The statistical population of this
study was all female medical students of Tehran in the year 2018, among which 200 case were selected by
convenience sampling method. Self-efficacy questionnaire by Sherr and Adams (1982), Gratz and Roemer
Emotion Regulation Scale (2004), (1980), and Ryff scale psychological wellbeing (1989) were distributed
among them. Pearson correlation coefficient and multivariate regression analysis were used to analyze the data.
Data analyzed by using SPSS software. The results showed that there is a significant relationship between
psychological well-being and self-efficacy. There is a significant relationship between psychological well-being
and emotional regulation. Also, the results of regression analysis showed that self-efficacy, test anxiety and
emotional regulation have predictive ability of psychological well-being.
خلاصه ماشینی:
همچنین نتایج تحلیل رگرسیون انجام شده نشان داد که خودکارامدی تحصیلی و تنظیم هیجانی قابلیت پیشبینی بهزیستی روانشناختی را دارند.
با توجه به این توضیحات و اهمیت بهزیستی روانشناختی دانشجویان در تنظیم هیجان و خودکارآمدی محقق در این مطالعه قصد دارد به بررسی ارتباط بین مولفه های ذکر شده بپردازد و به این پرسش پاسخ دهد که چه ارتباطی بین تنظیم هیجانی و خودکارمدی با بهزیستی روانشناختی دانشجویان علوم پزشکی وجود دارد؟ بر این اساس فرضیات پژوهش به شرح زیر است : 1-بین بهزیستی روانشناختی و خودکارآمدی رابطه معناداری وجود دارد.
جدول1 : نتایج بررسی نرمال بودن داده ها با استفاده از آزمون کلموگروف اسمیرنوف (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به اينكه سطوح معناداري به دست آمده در جدول 1 براي اين آزمون مقداري بیشتر از سطح خطای در نظر گرفته شده 5 صدم است لذا دلیلی برای رد فرض صفر وجود ندارد یعنی اینکه توزیع شاخص های تحقیق نرمال است.
نتایج ضريب همبستگي نشان داد که بین تنظیم هیجانی و بهزیستی روانشناختی رابطه وجود دارد پذیرفته میشود.
Prediction the Psychological Well-Being Based on Self-Efficacy and Emotional Regulation of Medical Students Elham Mah Abadi Poor Master of Student, General Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.
Abstractthis study aimed to predict the psychological well-being based on self-efficacy and emotional regulation in the medical students of Tehran.
Also, the results of regression analysis showed that self-efficacy, test anxiety and emotional regulation have predictive ability of psychological well-being.
Keywords: Self-Efficacy, Emotional Regulation, Psychological Well-Being