چکیده:
صلاحیت حرفهای معلمان یکی از مهمترین و اصلیترین ملزومات در ارتباط با کارایی و کارآمدی آموزش در حیطه آموزشی هر کشوری میباشد و بررسی و تحلیل در عوامل و ساختار مرتبط اثرگذار در آن بسیار مهم و حائز اهمیت میباشد. در همین راستا این تحقیق نگاهی به عوامل مرتبط با کارایی و صلاحیت حرفهای معلمان پرداخت. شیوه این پژوهش توصیفی – تحلیلی و مبتنی بر تحلیل محتوا جهت شاخص شناسی در این زمینه بود. بررسی محتوایی در 41 پژوهش مرتبط مابین صلاحیت حرفهای و اثر آن بر کارایی معلمان درمجموع گواه بر وجود 7 صلاحیت حرفهای کلی زمینهای در معلمان بود که شامل مهارتهای مدیریتی، شناختی، دانش روز، ارتباطی و اجتماعی، آموزشی و علمی و تجربه عملیاتی بود. همچنین بررسی تطبیقی در این زمینه و مقایسه ویژگیهای اساسی صلاحیتهای حرفهای در چند کشور پیشرو آموزشی نشان داد که اساس کسب صلاحیتهای حرفهای و تشخیصی در این زمینه وجود آزمونهای تشخیصی و تحلیلی در این بخش است اما کشورهای مختلف برحسب آموزشهای متفاوت دورهها و آموزشهای مختلفی را برای ارتقا و حفظ کارایی معلمان بکار میگیرند. بر اساس نتایج و تحلیل بدست آمده صلاحیت حرفهای و ابعاد آن نقشی مهم در کارایی معلمان دارد.
Professional competence of teachers is one of the most important and fundamental requirements regarding the
efficiency and effectiveness of education in the educational domain of any country, and the examination and
analysis of the relevant factors and structures affecting it is of great importance. In this regard, this study
reviewed factors related to teachers' professional performance and competence. The method of this research was
descriptive-analytical and based on content analysis for indexing in this field. The content analysis of 41 related
research studies on professional competence and its effect on teachers’ performance proved the existence of 7
general professional competencies in teachers, including managerial, cognitive, update knowledge,
communicational and social, educational and scientific skills and operational experience. Also, a comparative
study in this field and comparison of the basic characteristics of professional competencies in some countries
leading in education revealed that the basis for acquiring professional and diagnostic competencies in this field is
the existence of diagnostic and analytical tests in this field, but different countries apply various courses and
trainings to enhance and maintain teachers’ efficiency regarding different instructions. Based on the obtained
results and analysis, professional competence and its dimensions play an important role in teachers’ efficiency.
خلاصه ماشینی:
همچنین بررسی تطبیقی در این زمینه و مقایسه ویژگیهای اساسی صلاحیتهای حرفهای در چند کشور پیشرو آموزشی نشان داد که اساس کسب صلاحیتهای حرفهای و تشخیصی در این زمینه وجود آزمونهای تشخیصی و تحلیلی در این بخش است اما کشورهای مختلف برحسب آموزشهای متفاوت دورهها و آموزشهای مختلفی را برای ارتقا و حفظ کارایی معلمان بکار میگیرند.
صلاحیت حرفهای معلم شاخصی اساسی در ارتباط با یادگیرنده میباشد که میزان یادگیری و الگوی آموزش پذیری او را دستخوش تغییر می کند و در زمینه آموزش، او اثری مشخص دارد به عبارت دیگر دانش پایه از دانش عملکردی و اجرایی متفاوت است و صلاحیت تدریس در این بعد، عاملی اساسی و کلیدی در ثمر بخشی فرایند آموزشی میباشد.
کارایی در این زمینه اشاره به ایجاد شرایطی خاص در امر آموزش دارد که یک رویکرد با کیفیت آموزش ناشی از عملکرد در انتقال مناسب منابع و مطالب را بکار گیرد و ثمره چنین حالتی به وجود آمدن یک نظام آموزشی کارآمد با تکیه بر عناصر مورد نظر و با توجه به حیطه مشخص است (استینبرگ و گارت، 2016) از کارایی به عنوان متغیری یاد می گردد که با عملکرد مطلوب و بهره گیری از نیازها و پتانسیل های موجود اشاره دارد و ارتباط مستقیمی مابین آن و عملکرد برقرار است، کارایی آموزشی معلم در فرایند تدریس بر مبنای یک ساختار آموزشی، تربیتی، تخصصی و آگاهی مندانه ارزیابی می گردد (ماهلر و همکاران، 2018) که هر کدام از آن ها در آینده آموزشی و اجتماعی فرد در آینده دخیل است و صلاحیتهای آمورشی می تواند اثر مثبت و کارآمد بر آن داشته باشد.
Keywords: Professional Competence, Efficiency, Teachers, Education