چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی های حسی و حرکتی خانواده محور در کاهش نشانه های بالینی کودکان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی اجرا شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل است و جامعه آماری کلیه کودکان شهر زنجان در سال تحصیلی 96-97 (رده سنی 8 تا 11 سال)است. بر این اساس به صورت انتخاب تصادفی،4 مدرسه از ناحیه 1 و 2 شهر زنجان انتخاب و20 دانش آموزی که دچار اختلال نقص توجه/بیش فعالی بودند انتخاب شد. پس از یکسان سازی با توجه به متغیرهای سن، جنسیت و میزان اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در دو گروه آزمایش(10نفر) و کنترل(10 نفر) قرار گرفتند. برای تشخیص نقص توجه/ بیش فعالی از پرسشنامه نسخه چهارم اسنپ و کانرز والدین استفاده شد. شرکت کنندگان در گروه آزمایش به مدت 8 هفته (16 جلسه 90 دقیقه ای) به همراه مادران در بازی های حسی و حرکتی خانواده محور شرکت کردند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شد و نتایج نشان داد که مداخلات انجام شده منجربه کاهش معنادار نشانه های بالینی کودکان با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی (با شدت اثر 88/0) در گروه کنترل شده است. می توان نتیجه گرفت که این روش برای کمک به کاهش نشانه های نقص توجه/ بیش فعالی مناسب می باشد.
The present research is aimed at determining the effectiveness of family sensory-motor games in decrease of clinical symptoms in children with attention deficit/ hyperactivity disorder (ADHD). This research is a semi-experimental study with pretest-posttest design and control group. The research population includes all the children (of 8-11 years old) in Zanjan during the academic year 2017-2018. 4 schools were selected from districts 1 and 2, Zanjan by cluster (random) sampling. 20 students were selected out of those who were affected by attention deficit/hyperactivity disorder. After homogenizing the samples in terms of age, gender, and ADHD severity, they were assigned to experiment (10 people) and control (10 people) groups. ADHD diagnosis was done based on Snap and Conners’ IV parent scale. The subjects of the experimental group participated in family sensory-motor games for 8 weeks (sixteen 90-min sessions). Collected data were analyzed through covariance analysis . The results suggested that the performed interventions have significantly decreased the clinical symptoms of ADHD children (with the affect intensity of 0.88) in Experimental group. It can be concluded that this intervention can effectively decrease the symptoms of children with ADHD.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش در پي اين است که آيا بازي هاي حسي و حرکتي خانواده محور در کاهش نشانه هاي باليني کودکان با اختلال نقص توجه / بيش فعالي موثر است ؟ همچنين برنامه ها بتواند به عنوان يک راه حل مقابله جديد براي اين گروه از کودکان در قالب برنامه آموزش والدين به کار گرفته شود.
بنابراين مي توان فرضيه پژوهش را بدين صورت تدوين نمود: بازي هاي حسي و حرکتي خانواده محور در کاهش نشانه هاي باليني کودکان با اختلال نقص توجه / بيش فعالي موثر است .
لذا با ٩٩درصد اطمينان مي توان گفت بازي هاي حسي و حرکتي خانواده محور در کاهش نشانه هاي باليني کودکان با اختلال نقص توجه / بيش فعالي مؤثر است .
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف تعيين اثربخشي بازي هاي حسي و حرکتي خانواده محور در کاهش نشانه هاي باليني کودکان با اختلال نقص توجه / بيش فعالي اجرا شد.
در جدول ١ آزمون کوواريانس با کنترل نمره پيش آزمون نشان داد که مداخلات انجام شده بر متغيرهاي بازي هاي حسي و حرکتي و کاهش نشانه هاي باليني کودکان نقص توجه / بيش فعالي موثر بوده است .
Effectiveness of Group Training Positive Parenting Program (Triple-P) on Parent-Child Relationship in Children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorders.
Effectiveness of timely family-based intervention based on localized play therapy on clinical symptoms in children with attention deficit / hyperactivity preschool.
Determining the effectiveness of parent-child relationship group therapy on improving the symptoms of conduct disorder in primary school children in Ahvaz.
Effectiveness of Child- Based Play Therapy in decrease of behavioral symptoms of ADHD children.