چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل تشکیلدهنده مدل نشان کارفرما انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، اکتشافی و از نظر نوع استفاده، کاربردی و مبتنی بر استراتژی پژوهش آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل مدیران ارشد و در بخش کمی شامل مدیران و کارشناسان شاغل در شرکتهای زیرمجموعه صنعت نفت بود. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی پژوهش شامل مصاحبههای عمیقی بود که دادههای آن طی چند مرحله کدگذاری تحلیل شدند و مدل حاصله در بخش کمی در قالب سوالات پرسشنامه در میان کارکنان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و بر اساس آن مدل نهایی شناسایی شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که ارزش پیشنهادی ارائه شده، تصویر نشان کارفرما، جذابیت نشان کارفرما، عملکرد نشان کارفرما بهعنوان مهمترین اجزای مدل نشان کارفرما شناخته میشوند و عوامل قرارداد روانشناختی، نشانسازی توسط کارکنان و ارتباطات بهعنوان عوامل مداخلهگر در مدل نشان کارفرمای صنعت نفت تاثیر دارند.
The purpose of this study was to identify the constituent factors of employer brand model. This research, in terms of purpose, is an exploratory research; in terms of type of use, it is an applied one which is based on exploratory mixed research strategy. The statistical population of the study in qualitative section consisted of senior executives and in the quantitative section, it included managers and experts working in the oil industry. Data gathering tool in qualitative section consisted of in-depth interviews whose data were analyzed through several coding steps and in quantitative section, resulting model was analyzed through questionnaire distributed among staff which led to the identification of the final model. The results of the data analysis showed that employer proposed value, employer's brand image, employer's brand attractiveness, and employer's brand performance, were identified as the most important components of the employer's brand model, and the factors including Psychological contract, employee labeling, and communication as the interfering factors influence the employer model in oil industry.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحليل داده ها نشان داد که ارزش پيشنهادي ارائه شده ، تصوير نشان کارفرما، جذابيت نشان کارفرما، عملکرد نشان کارفرما به عنوان مهمترين اجزاي مدل نشان کارفرما شناخته ميشوند و عوامل قرارداد روانشناختي، نشان سازي توسط کارکنان و ارتباطات به عنوان عوامل مداخله گر در مدل نشان کارفرماي صنعت نفت تاثير دارند.
در اين ارتباط اين موضوع که چه عواملي بعنوان اجزاي کليدي يک مدل پيش بينيکننده نشان کارفرما ميتوانند قرار بگيرندکه بصورت اثربخش جهت پيش بيني حفظ و نگه داشت استعداد بکار گرفته شود و همچنين بتواند به ايجاد موقعيت مطلوب سازمان در بازار و همچنين پايداري رقابتي آن کمک نمايد در شرکتهاي ايراني از جمله شرکت هاي تابعه صنعت نفت ، کمبود توجه به مباحث نوين منابع انساني و نيز دانش ناکافي مديران در ارتباط با ابزارهايي نظير نشان سازي کارفرما کاملاً مشهود است .
The role of" (٢٠١٧) ,Marilyn Clarke, Steve Goodman ؛ Alshathry, Su employer brand equity in employee attraction and retention: a unified framework", International Journal of Organizational Analysis, Vol. 25 Issue: .
“Motivating employees to “live the brand”: a comparative case study of employer brand attractiveness within the firm”, Journal of marketing management, Vol. 25, No. 9-1٠, p.
D. (2008), “Characteristics of successful employer brands”, Journal of Brand Management, Vol. 16 No. 3, pp.
Employer branding- a conceptual framework, International Journal of Marketing, Financial services and Management research.