چکیده:
«تبلیغات»، رایجترین و پرکاربردترین شیوۀ معرفی محصولات و خدمات به بازار است. از طرفی، رادیو نیز از دیرباز جزء مهمترین و دردسترسترین ابزارهای رسانهای برای تبلیغات بازرگانی بهشمار میرفته است. در این پژوهش، بر آنیم تا با بررسی دقیق آگهیهای بازرگانی درشبکههای رادیویی مراکز استانی، وضعیت مطلوب و موجود آنها را با هم مقایسه کنیم. برای این منظور در ابتدا با استفاده از مصاحبۀ نیمهساختاریافته، مطالعۀ کتابخانهای و اسنادی، مجموعه مقررات و ضوابط تولید و پخش آگهیها در سازمان صدا سیما جمعآوری، سپس با استفاده از تکنیک «تحلیل مضمون» الگوی مطلوب پخش استخراج شد. همچنین با استفاده از روش «تحلیل محتوای کیفی»، آگهیهای بازرگانی رادیوی مرکز استان هرمزگان (صدای خلیجفارس) با الگوی مطلوب بهدستآمده در بخش ابتدایی پژوهش، مطابقت داده شده و این نتیجه بدست آمد که بسیاری از شاخصهای محتوایی و ساختاری، در تولید و پخش رادیوصدای خلیجفارس رعایت نمیشود. درپایان، الگویی دو بخشی شامل شاخصهای محتوایی و شاخصهای ساختاری استخراج شد. شاخصهای محتوایی این پژوهش شامل: شاخصهای نظارت و ارزیابی ادارۀ کل بازرگانی صدا و سیما و کارشناسان رسانه و تبلیغات است و شاخصهای ساختاری؛ دو حوزه تولید و گویندگی را در بر میگیرد.
Advertising is the most fashionable and used way to introduce products and services to the market. Radio has long been one of the most important and widely used media tools for advertising. In this research, we are going to make a comparative study on the desirable and existing situation of the commercial advertisements in provincial radio stations by carefully examining them. To achieve our purpose, at first, we did a semi-structured interview together with a library study, then, the documents were tried-out to collect a set of rules and regulations for the production and broadcast of advertisements in the Islamic Republic of Iran Broadcasting. Subsequently, an optimal broadcast pattern was extracted by using thematic analysis method. Thus, by using the content analysis method, the commercial ads on the provincial radio of the Hormozgan capital (Voice of Persian Gulf) were reconciled with the optimal pattern that was obtained in the first phase of the research. Surprisingly, it was found that many of the contents and structural features do not match with principles of Khalij Fars (Persian Gulf) radio. Finally, a model consisting of two parts containing both the content and structural features were extracted. Content features of the research are as follows: features of Supervisory & Assessment Department, Commercial Division of IRIB, and Experts of Media & Advertising. Structural features include: Production & Voice Persons (Actors).
خلاصه ماشینی:
فصلنامه علمی مطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه / سال دوم / شماره ٣ (پیاپی ٥) / پاییز ١٣٩٨/ ١٧٢-١٣٧ Quarterly الگوی مطلوب تولید و پخش آگهی های بازرگانی در شبکه های مراکز استان ها (مطالعۀ موردی : صدای خلیج فارس ) علی نوری ممرآبادی ١، طیبه براتی ٢، احمد میرزایی ٣ تاریخ دریافت : ١٣٩٨/٠٦/٠٥ تاریخ پذیرش : ١٣٩٨/٠٨/٢١ چکیده «تبلیغات »، رایج ترین و پرکاربردترین شیوۀ معرفی محصولات و خدمات به بازار است .
همچنین با استفاده از روش «تحلیل محتوای کیفی»، آگهی های بازرگانی رادیوی مرکز استان هرمزگان (صدای خلیج فارس ) با الگوی مطلوب به دست آمده در بخش ابتدایی پژوهش ، مطابقت داده شده و این نتیجه بدست آمده که بسیاری از شاخص های محتوایی و ساختاری، در تولید و پخش رادیو صدای خلیج فارس رعایت نمی شود.
لذا لازم است رسانه ها در مواجهه با متقاضیان پخش آگهی های بازرگانی ، این ملاحظات را مدنظر قرار دهند و ضمن رعایت معیارهای موجود در اسناد بالادستی، سیاست های رسانه ای و اولویت های از پیش تعیین شدۀ صدا سیما، روش های نوآورانه و متفاوتی را برای تبلیغ اتخاذ کنند تا بتوانند توجه مخاطبان بازار هدف را به سوی خود جلب کنند.
برای دستیابی به الگوی مطلوب پخش آگهی های بازرگانی ، در صدای مراکز استانی از مصاحبه نیمه ساختاریافته ، مطالعۀ کتابخانه ای و اسنادی استفاده شده و داده های تحقیق ، با تکنیک تحلیل مضمون ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است .