چکیده:
این مقاله با بررسی موقعیت شغلی و کار زنان در سازمان صدا و سیما ، درصدد شناسایی مهمترین چالش های حرفه ای زنان شاغل در این سازمان و تاثیر آنها بر بازنمایی زنان در این رسانه است. محقق با استفاده از روش پژوهش کیفی ، داده های تحقیق را در مصاحبه هایی با ۳۰ نفر از زنان فعال در عرصه های مختلف رسانه ای، مانند مدیریت، کارگردانی، تهیه کنندگی و خبرنگاری، جمع آوری و به روش تحلیل تماتیک مورد بررسی قرار داده است که از این طریق ، چهار تم انگیزه ها، خانواده و مادری، چالش های سازمانی و جنسیتی شناسایی شده اند. محقق با تحلیل تم چالش های سازمانی به این نتیجه رسیده که علی رغم تاکید سیاست های کلان سازمان صدا وسیما بر تکریم جایگاه زنان و نفی شئ انگاری زن در رسانه، زنان در محیط کار خود ، سیاست ها و خط مشی های اجرایی مشخصی در زمینه بسط فرصت ها و شرایط پیشرفت کار حرفه ای مشاهده نمی کنند. محقق مقاله در انتها پیشنهاد می کند که تدوین سیاست ها و خط مشی ها در این زمینه ، بر اساس الگوی سوم «زن مسلمان ایرانی» در دستور کار این سازمان قرار گیرد.
Media, Radio & Television organizations have their own policy making principals. They also consider policies & regulations for their female employees who are regarded as an active group in media, playing an important role in recognition & representation of women as half of the population in every society. IRIB, too, with relying on the progressive attitude of "Iranian Muslim Women Pattern, neither Eastern nor Western”, should not be exempted from the aforementioned criteria. The present article tries to survey on the issue of women working in IRIB & the most important challenges they are faced with in their profession. The article also tries to recognize how these challenges affect the representation of women inside media. This research has applied a qualitative approach and the data collected from interviews of 30 women working in different fields such as managers, directors, producers and journalists, is revised by thematic analysis. As a result, four themes of “Motivation”, “Family & Motherhood”, “Organizational Challenges”, and “Gender”, have been recognized. The researcher has come to a conclusion through analyzing “challenges”, that despite all the IRIB’s efforts in revering women’s standpoint, and denying objectification of females inside media, there has been no particular grounds & principals for them as opportunities to promote & develop their career. Therefore the article suggests that, there should be an agenda in relation to design policies & guidelines based on the third pattern of “Iranian Muslim Women”.
خلاصه ماشینی:
محقق با استفاده از روش پژوهش کیفی ، داده های تحقیق را در مصاحبه هایی با ٣٠ نفر از زنان فعال در عرصه های مختلف رسانه ای ، مانند مدیریت ، کارگردانی ، تهیه کنندگی و خبرنگاری ، جمع آوری و به روش تحلیل تماتیک مورد بررسی قرار داده است که از این طریق ، چهار تم انگیزه ها، خانواده و مادری ، چالش های سازمانی و جنسیتی شناسایی شده اند.
با توجه به این نوع نگاه به زن در رادیو و تلویزیون بعد از انقلاب اسلامی ، این سوال مطرح می شود که آیا صدا و سیما سیاست جنسیتی خاصی در ارتباط با به کارگیری زنان ١- گزارش داخلی از نرخ اشتغال در رادیو و تلویزیون ملی :١٩٧١ ٢- گزارشی از اداره زنان درسال ٢٠٠٧ در عرصه های مختلف شغلی و همچنین بازنمایی آنها در رسانه داشته است ؟ اگر به حقیقت زنان مانند مردان در نظر گرفته شده اند، آیا این رویکرد به زنان در دسترسی به فرصت ها و امتیازات برابر درسطوح مختلف شغلی کمک کرده است ؟ این مقاله با بررسی کار زنان در صدا وسیما به دنبال پاسخ به این سوال است که مهمترین چالش های حرفه ای زنان در رادیو و تلویزیون چیست و اینکه چگونه و تا چه حدی می توان تاثیر این چالش ها و همچنین سیاست ها را بر الگوهای بازنمایی زن در رسانه ارزیابی کرد.
بررسی ها نشان می دهد یکی از چالش های مهم زنان در این تحقیق ، عدم وجود فرصت ها و امکانات یکسان در فضای کار سازمان برای مردان و زنان در سطوح مختلف شغلی بوده است .