چکیده:
مشکلات ناشی از اقتصاد تک محصولی و تکیه بر درآمدهای نفتی سبب ایجاد اقتصادی متاثر از عوامل
خارجی بالاخص درآمدهای ناپایدار نفتی شده است. با این ویژگی اقتصاد ایران، میتوان به اهمیت و نقش
صادرات غیرنفتی در کشور پی برد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر بازارگرایی صادرات و جهتگیری
راهبردی بر عملکرد صادراتی با نقش میانجی قابلیت پویای مدیریت دانش در صنعت صنعت سیمان
میباشد. این مطالعه با استفاده از طرح پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری این
تحقیق صنعت سیمان به تعداد ٣٥ شرکت می باشد که مدیران بازاریابی این شرکتها بصورت تمام شمار به
عنوان نمونه انتخاب شده است و از پرسشنامههای استاندارد برای گردآوری دیدگاه های مدیران بازاریابی
استفاده شده است. پایایی همه متغیرها در دامنه قابل قبول قرار دارند و پایایی کل پرسشنامه برابر با ٠/٩٣
می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش کمترین مربعات جزیی و نرم افزار PLS-Graph استفاده
شد. نتایج تحقیق نشان داد که جهت گیری راهبردی و بازارگرایی صادرات بصورت مستقیم و غیرمستقیم از
طریق قابلیت پویای مدیریت دانش بر عملکرد صادرات تاثیر دارد.
خلاصه ماشینی:
هدف از اين پژوهش بررسي تأثير بازارگرايي صادرات و جهت گيري راهبردي بر عملکرد صادراتي با نقش ميانجي قابليت پوياي مديريت دانش در صنعت صنعت سيمان ميباشد.
نتايج تحقيق نشان داد که جهت گيري راهبردي و بازارگرايي صادرات بصورت مستقيم و غيرمستقيم از طريق قابليت پوياي مديريت دانش بر عملکرد صادرات تأثير دارد.
مساله اصلي تحقيق ، بررسي تأثير بازارگرايي صادرات و جهت گيري راهبردي بر عملکرد صادراتي با ميانجيگري قابليت هاي پوياي مديريت دانش در صنعت سيمان است .
نتايج تحقيق ناوارو و همکاران (٢٠١٤) نشان داد گرچه بازارگرايي تأثير مستقيم و مثبتي بر عملکرد صادرات دارد، اما نقش اصلي آن پشتيباني از تصميم گيري استراتژيک در شرکت هاي صادر کننده است .
مقدار ضريب بتا براي مسير فرضيه اول ٠/٨٠٣ است و از آنجاييکه مقدار سطح معنيداري محاسبه شده اين مسير از ١/٩٦ بزرگتر است و برابر با ٢٢/٤٧٠ است ؛ ميتوان گفت جهت گيري راهبردي بر قابليت پوياي مديريت دانش تأثير معنيداري دارد.
The impact of the supplier's market orientation on the customer market orientation- performance relationship, International Journal of Production Economics, 216, 81-93 13- Navarro-Garcia A.
External environment and the moderating role of export market orientation, Journal of Business Research, 67 (5) , 740-745.
Strategic orientation, innovation performance and the moderating influence of marketing management.
Strategic orientations, marketing capabilities and firm performance: An empirical investigation in the context of frontline managers in service organizations.
L. (2019), Linking intangible resources and entrepreneurial orientation to export performance: The mediating effect of dynamic capabilities, Journal of Innovation & Knowledge, 4: 179–187.