چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی مؤلفههای هوشمندسازی صنعت گردشگری در ایران بوده است. پژوهش از نوع آمیخته و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی در بخش کیفی و پیمایش در بخش کمّی انجام گرفته است. در بخش کیفی، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی تعداد سیزده نفر از مدیران گردشگری کشور مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. نمونه بخش کمّی نیز با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی، تعداد 390 نفر از کارشناسان آژانسهای مسافرتی و گردشگران این سه شهر تعیین گردید. پس از تحلیل دادهها از طریق مدلیابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی، مشخص شد که تمامی متغیرهای مشاهدهپذیر و پنهان در سطح 05/0 معنیدار بوده و مورد تائید قرار گرفتند. بر اساس یافتههای پژوهش، چهار مؤلفه؛ حکمرانی هوشمند، توانمندسازی اجتماعی- فرهنگی، توسعه کاربرد فنّاوریهای نوین هوشمند و هوشمندسازی جامع خدمات گردشگری، بهعنوان مؤلفههای هوشمندسازی صنعت گردشگری در ایران شناسایی شدند. کلیدواژگان: ارتباطات، گردشگری هوشمند، فناوریهای نوین، تحلیل محتوا.
The purpose of this study is to identify the components of smart tourism industry in Iran through mixed method. In the qualitative section, in the qualitative section, the statistical population consisted of tourism industry managers. 13 depth interview was conducted. Data analysis was performed in the qualitative part by conventional qualitative content analysis method using MaxqDa software. In the quantitative section, the statistical population consisted of experts from travel agencies as well as tourists from these three cities. 390 respondents were selected by using Cochran formula and random sampling method Structural equation modeling with partial least squares (PLS) approach was used for data analysis.The results of confirmatory factor analysis showed that all observable variables were significant and confirmed at the 0.05 level. The results identified four components: smart governance, socio-cultural empowerment, development of using new smart technologies and comprehensive smart tourism services.