چکیده:
هدف پژوهش حاضر به بررسی واکنش بازار نسبت به افشای اطلاعات با اهمیت و ریسک اطلاعات در بانک ها و موسسات مالی بین سال های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷است. با استفاده از روش حذف سیستماتیک در مجموع ۱۴ بانک (۷۰ سال – شرکت) جهت بررسی رابطه بین متغیرهای پژوهش به عنوان نمونه انتخاب شد. در این پژوهش از رگرسیون چندمتغیره و نرمافزار ایویوز ۱۰ جهت پیادهسازی و آزمون فرضیه ها استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که بین واکنش بازار و افشای اطلاعات با اهمیت رابطه معناداری وجود دارد. بین واکنش بازار و ریسک اطلاعات رابطه معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
com چکیده هدف پژوهش حاضر به بررسی واکنش بازار نسبت به افشای اطلاعات با اهمیت و ریسک اطلاعات در بانک ها و موسسات مالی بین سال های 1393تا1397است.
نتایج این پژوهش نشان می دهد که بین واکنش بازار و افشای اطلاعات با اهمیت رابطه معناداری وجود دارد.
ریسک اطلاعات که عبارت است از میزان دقت سودهای خالص که توسط سیستم حسابداری شرکت گزارش می شود و هزینه های معاملات که شامل هزینه هایی هستند که در طی خرید و فروش اوراق بهادار اتفاق می افتند،می توانند از جمله عوامل تاثیر گذار بر واکنش بازار به اعلان سود باشند.
فرضیه 2: بین واکنش بازار و ریسک اطلاعات رابطه معناداری وجود دارد پیشینه پژوهش پیشینهداخلی فدایی نژاد وکامل نیا(1395)درتوجیه پدیده ضریب ارزش دفتری به ارزش بازار ، باتفکیک بازده گذشته به بازده مشهود و نامشهود و با استفاده ازتکنیک رگرسیون اثر هربخش از بازده گذشته بربازده آتی را بررسی نمودند.
نتایج تحقیق نشان می دهد که سود برآوردی هر سهم دارای محتوای اطلاعاتی بوده، باعث تغییر قیمت، حجم معاملات سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران گردیده است.
نتایج پژوهش به شرح زیر است: آزمون فرضیه اول: فرضیه 1: بین واکنش بازار و افشای اطلاعات با اهمیت رابطه معناداری وجود دارد.
Bahmani, D, (2014), “The Relation between Disclosure Quality and Information Asymmetry: Empirical Evidence from Iran”, International Journal of Financial Research, 5(2), pp.
Voluntary Disclosure Quality,Operating Performance, and Stock Market Valuations, http://papers.