چکیده:
هدف مقاله حاضر، تعیین مهارتهای صادراتی مورد نیاز شرکتهای تولیدی صادراتی در مراحل مختلف بینالمللی شدن شرکت است. بدین منظور، بر اساس ادبیات موضوع، مهارتهای صادراتی شرکتهای تولیدی صادراتی در شش بُعد تحت مدیریت مالی و ریسک تجارت بین المللی، بازاریابی بین المللی، مدیریت استراتژیک تجارت بین المللی، تدارکات تجارت بین المللی، تحقیقات تجارت بین المللی و رویه ها و مقررات تجارت بین المللی طبقه بندی شد. سپس میزان اهمیت هر یک از این مهارتهای صادراتی در مراحل پنجگانه بینالمللی شدن شرکتها مورد مقایسه قرار گرفت. شرکتهای تولیدی صادراتی منطقه شمال و شمال غرب کشور بهعنوان جامعه آماری انتخاب شدند و تعداد 214 شرکت با تکمیل پرسشنامه در تحقیق مشارکت کردند. برای انتخاب نمونه ها از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد و فرضیه های تحقیق با استفاده از تحلیل واریانس مورد آزمون قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که اهمیت همه مهارتهای صادراتی به جزء مهارتهای تدارکات تجارت بین المللی در مراحل پنجگانه بین المللی شدن شرکت، متفاوت است.
The purpose of this study is to determine the export skills of export manufacturing companies in different stages of internationalization. This paper extracts the export skills from literature and classified them into 6 groups: International finance and risk management skills, International marketing skills, International Strategic management skills, International trade logistics skills, International trade research skills, and International trade regulations skills. Then the importance of each of these export skills are compared in the five stages of internationalization of companies. The export manufacturing companies in the north and northwest of the Iran were selected as the statistical community and 214 companies have participated as the statistical samples to achieve the goals of this paper. Samples were selected using simple random sampling and the research hypotheses were tested through Analysis of Variance. The results showed that the importance of all export skills except international trade logistics skills is different in the five stages of internationalization.
خلاصه ماشینی:
بنابراين با جمع بندي مطالب ارائه شده در مباني و پيشينه ، ميتوان فرضيه هاي تحقيق را به شرح زير بيان کرد: ١- در مراحل مختلف بين المللي شدن ، اهميت مهارت هاي مديريت مالي و ريسک تجارت بين - المللي در موفقيت صادرات شرکت ها متفاوت است .
٢- در مراحل مختلف بين المللي شدن ، اهميت مهارت هاي مربوط به رويه ها و مقررات بين المللي در موفقيت صادرات شرکت ها متفاوت است .
٣- در مراحل مختلف بين المللي شدن ، اهميت مهارت هاي تحقيقات تجارت بين المللي در موفقيت صادرات شرکت ها متفاوت است .
٤- در مراحل مختلف بين المللي شدن ، اهميت مهارت هاي مديريت استراتژيک تجارت بين المللي در موفقيت صادرات شرکت ها متفاوت است .
نتايج آزمون اناليز واريانس نشان ميدهد که در مراحل مختلف بين المللي شدن ، اهميت مهارت هاي بازاريابي بين المللي در موفقيت صادرات شرکت ها متفاوت است .
On the inter nationalization process of fir ms: a critical analysis, Journal of International Business Studies, Vol. 24 No. 2, pp.
Knowledge acquisition, learning, and the initial pace of internationalization, International Business Review, Vol. 24 (1): pp.
The internationalization process of the firm – a model of knowledge development and increasing foreign market commitments, Journal of International Business Studies, Vol. 8 No. 1, pp.
State government promotion of manufacturing exports: a gap analysis, Journal of International Business Studies, Vol. 23 No. 4, pp.
Experience, age and exporting performance in UK SMEs, International Business Review, Vol, 25 (4): PP.
Determinants of structured export knowledge acquisition, International Business Review, Vol. 8, pp.