چکیده:
تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و روند آینده آن از مسائل مهمی است که عدم شناخت و توجه به عوامل موثر بر آن میتواند پیامدهای مخربی برای جامعه داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با استفاده از روش دیمتل فازی انجام گرفته است. برای گردآوری دادهها از نظر خبرگان که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، استفاده شد. پس از شناسایی عوامل موثر بر تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از دل پیشینه موضوع، برای تحلیل وضعیت روابط علّی میان این عوامل از فن دیمتل فازی بهرهگیری شد. نتایج نشان داد که از میان 13 عامل استخراج شده از ادبیات، 6 عامل تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش محسوب میشود و ایجاد تغییرات سازنده در آن میتواند به تحولات جدیتری در جهت بهبود سند منجر شود. شاخص برنامههای اجرایی آموزش و پرورش دارای بیشترین میزان اثرگذاری بر دیگر عوامل موثر بر تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. شاخص کارآمد بودن روند ارزشیابی معلمان و دبیران دارای بیشترین میزان اثرپذیری از دیگر عوامل موثر بر تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میباشد. این طور استنباط میشود که برنامههای اجرایی آموزش و پرورش و کارآمد بودن روند ارزشیابی معلمان و دبیران بنیادیترین عامل از عوامل موثر بر تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش محسوب میشود و ایجاد تغییرات سازنده در آن میتواند به تغییرات جدیتر و اثرگذارتری در بهبود تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش منجر شود.
The realization of the document of fundamental change in education and its future trend is one of the important issues that lack of knowledge and attention to the factors affecting it can have very destructive consequences for society. The aim of this study was to identify the factors affecting the realization of the document of fundamental change in education using the fuzzy Dimtel روش method. Data were collected from experts who were selected through purposive sampling. After identifying the factors affecting the realization of the document of fundamental change in education from the background of the subject, fuzzy dimethyl technique was used to analyze the situation of causal relationships between these factors. The results showed that out of 13 factors extracted from the literature, 6 factors are the realization of the document of fundamental change in education and making constructive changes in it can lead to more serious changes to improve the document of fundamental change in education. . The index of educational executive programs has the greatest impact on other factors affecting the realization of the document of fundamental change in education. The efficiency index of the evaluation process of teachers and teachers has the highest level of effectiveness among other factors affecting the realization of the document of fundamental change in education. It is inferred that the executive programs of education and the efficiency of the evaluation process of teachers and teachers are the most fundamental factors influencing the realization of the document of fundamental transformation of education and making constructive changes in it can be Lead more serious and effective changes in improving the realization of the document of fundamental change in education.
خلاصه ماشینی:
هرچند در سه دهه گذشته تلاش های وافر و قابل تقدیری از سوی مسئولان و دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت برای بهبود و اصلاح نظام آموزشی کشور به عمل آمد که خوشبختانه نتایج مثبت و مفیدی نیز برجای گذاشته است ؛ لیکن هنوز آموزش و پرورش با چالش های جدی روبه رو است و برونداد آن در طراز جمهوری اسلامی ایران و پاسخگوی تحولات محیطی و نیازهای جامعه نمیباشد(سند تحول بنیادین ، ١٣٩٥).
همین موضوع دستمایه اصلی تحقیق حاضر قرار گرفته و این تحقیق به دنبال شناسایی و تحلیل روابط بین عوامل موثر بر تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و با استفاده از تکنیک دیمتل فازی میباشد.
و تصویب مقررات لازم برای انتخاب ، تربیت و استخدام معلمان به تناسب نیاز مراحل تحصیلی عوامل موثر بر تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ادبیات موجود نشان میدهد که عوامل متعددی بر تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاثیر میگذارند (معصومی (١٣٩٧) و عنایتی، صالحی، خوش باور (١٣٩٥) و حسینی روح الامینی (١٣٩٦) و صدیق (١٣٩٧) و عسگری (١٣٩٣) سند اساسی اصلاحات آموزش و پرورش (FRDE) در جمهوری اسلامی ایران (٢٠١٨) و فراهانی، نصر اصفهانی،.
به همین ترتیب ، طبق داده های ستون R در جدول ٦، مشخص شد شاخص کارآمد بودن روند ارزشیابی معلمان و دبیران دارای بیشترین میزان اثرپذیری از دیگر عوامل موثر بر تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستند.
بر اساس داده های ستون D-R در جدول ٦، معلوم شد شاخص تخصص معلمان و دبیران ، عامل برآیند اثرپذیری از دیگر پیشایندها در سامانۀ روابط علت و معلولی، عوامل موثر بر تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستند.