چکیده:
هدف این تحقیق، شناسایی اهداف، تنگناها و دستاوردهای حمایت مالی بانکهای دولتی و خصوصی از ورزش کشور بود. روش تحقیق کاربردی، کیفی و مسیر اجرای آن از طریق مصاحبه و با استفاده از روش تحلیل تماتیک بود. جامعه آماری این تحقیق را مسئولین بخش حمایت مالی ورزشی بانکهای دولتی و خصوصی کشور تشکیل دادند که در پستهای مختلف در بخشهای بازاریابی، روابط عمومی، تبلیغات و... شاغل بودند، که 19 بانک( 5 بانک دولتی و 14 بانک خصوصی) حمایت مالی ورزشی داشتند. جامعه بطور تمامشمار در تحقیق مورد توجه قرار گرفت که امکان جمعآوری اطلاعات از 18 بانک فراهم بود. یافتهها نشان دادند که اهداف بانکها شامل سه دستهی توسعهی اجتماعی، بازاریابی و توسعهی سازمانی بود. تنگناهای بانکها در پنج گروه دستهبندی شدند که عبارتند از: قانونی، اقتصادی، ترویج رسانهای، بازخوردی و مدیریتی. بانکها به دستاوردهایی دست مییابند که در سه گروه دسته بندی شدند و عبارتند از: اجتماعی، بازاریابی و توسعه سازمانی. میتوان با در نظر گرفتن اهداف و دستاوردهای بانکها و تلاش در جهت تقویتشان و نیز شناسایی و تلاش در جهت رفع تنگناهای شناسایی شده، باعث حفظ حامیان حاضر و تشویق حامیان جدید به ورود به این عرصه گردید.
The aim of this research was the determination of Goals, Constraints and achievements of governmental and private banks from sport sponsorship in Iran. The research method was applied and qualitative. Its implementation was through interview and using thematic analysis. Sport sponsorship authorities of the national governmental and private banks who were at different post in marketing, public relations, advertising and so on were formed the population of this research, that 19 banks (five governmental banks and 14 private banks) had sport sponsorship. All of the population were considered during the investigation that it was possible to provide to collect data from 18 banks. The results demonstrated that the banks goals were categorized into 3 groups that including: social development goals, marketing goals, and organizational development goals. Banks constraints were categorized into 5groups that including: legal constraints, economic constraints, media promotion constraints, feedback constraints, and management constraints. Sponsors attain some achievements were categorized into 3 groups that including: social achievements, marketing achievements, and organizational resources development achievements. In order to encourage new sponsors to join the sport sponsorship field and retain existing sponsors in this activity, following points can be taken into account: considering the identified goals of banks in sport sponsorship as well as identification and strengthen the outcomes that they gain, also identification of constraints and try to remove them.