چکیده:
هدف از این تحقیق، تدوین الگوی عوامل مؤثر در جذب حامیان مالی از ورزش دوومیدانی ایران بود. تحقیق حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر چگونگی جمعآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی به شمار میآید که به شکل میدانی انجام شد.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که بر اساس مقیاس 5 ارزشی لیکرت امتیازبندی شد. برای بررسی روایی پرسشنامه، پرسشنامه اولیه را به 8 تن از اساتید رشته مدیریت ورزشی ارائه و با جمعبندی نظرات آنها پرسشنامه نهایی تنظیم شد..در سطح آمار توصیفی از جداول فراوانی و شاخصهای مرکزی (میانگین) و پراکندگی (واریانس و انحراف معیار) استفاده گردید و در سطح آمار استنباطی ، آزمون t یک دامنه، آزمون فریدمن، آزمون همبستگی با استفاده از نرمافزار SPSS و بهمنظور بررسی روایی ساختاری تحلیل عاملی تأییدی از نرمافزار AMOS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد به ترتیب، عوامل رسانهای و تماشاگران، دولتی، مدیریتی-سازمانی، اجتماعی-فرهنگی، اقتصادی بیشترین نقش را در جذب حامیان مالی در ورزش دوومیدانی ایران داشتند. درنهایت وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون دوومیدانی با توجه به شناسایی و نقش مثبت عوامل ذکرشده، میتوانند بهمنظور جذب حامیان مالی و برطرف کردن انتظارات آنها اقدام کنند.
The aim of this study was to develop a model of effective factors in attracting financial sponsors of Iranian athletics. The present research is applied in terms of purpose, application and in terms of data collection, a survey was conducted in the field. To investigate the validity of the questionnaire, the initial questionnaire was presented to 8 professors of sports management and the final questionnaire was compiled by summarizing their opinions. At the level of inferential statistics, t-domain t-test, Friedman test, correlation test using SPSS software and AMOS software were used to evaluate the structural validity of confirmatory factor analysis. The results showed that, respectively, media and spectator factors, government, management-organizational, socio-cultural, economic had the most role in attracting financial sponsors in Iranian athletics. Finally, the Ministry of Sports and Youth and the Athletics Federation, given the identification and positive role of the mentioned factors, can take action to attract financial sponsors and meet their expectations. At the level of inferential statistics, t-domain t-test, Friedman test, correlation test using SPSS software and AMOS software were used to evaluate the structural validity of confirmatory factor analysis. The results showed that, respectively, media and spectator factors, government, management-organizational, socio-cultural, economic had the most role in attracting financial sponsors in Iranian athletics. Finally, the Ministry of Sports and Youth and the Athletics Federation, given the identification and positive role of the mentioned factors, can take action to attract financial sponsors and meet their expectations.