چکیده:
زیارت اولیای الهی، در جایگاه یکی از سنت های سفارش شده ادیان ابراهیمی، در
صورتی که صحیح برگزار شود، آثار دنیوی و اخروی چشمگیری برای فرد زائر و جامعه در
پی دارد. در این میان زیارت سید الشهداء (ع)، مورد سفارش و تاکید ویژه معصومان(ع)
بوده و آثار بینظیری برای آنان ذکر شده است؛ مانند: در امان خدا بودن، زائر خدا
محسوب شدن، آمرزش گناهان، ورود به بهشت پیش از دیگران، ه منشینی با اهل
بیت(ع) در بهشت، برخورداری از ثواب حج و عمره، طول عمر و وسعت رزق، همراهی
فرشتگان، طلب مغفرت برای زائر از سوی حضرت زهرا (ع)، محسوب نشدن ایام زیارت از
عمر زائر و ده ها اثر ب یبدیل دیگر. ترک بدون دلیل زیارت آن حضرت نیز، عواقب هولناکی
دارد؛ مانند: ناقص بودن ایمان، جفاکار بودن، محروم بودن از خیر، شیعه نبودن و... .
Ziyarah of saints of God and righteous people, as one of the recommended
traditions of the Abrahamic religions, if properly organized, leads to worldly
and otherworldly remarkable advantages for the pilgrim and society. In the
meantime, the Ziyarah of Sayed al-Shuhada (a.s) has been specially emphasized
and recommended by immaculate imams (a.s) and unique benefits are
mentioned for his Ziyarah such as being protected by God, being considered
as God’s pilgrim, forgiveness of sins, entering heaven before others, companion
of Ahlul Bayt in heaven, having the reward of Hajj and ‘Umrah, longevity
and breadth sustenance, companionship with the angels, forgiveness for pilgrims
by lady Zahra (s.a), non consideration of Ziyarah time from the life of
pilgrim, and many other unique effects.
Abandoning Ziyarah of Imam Hussein (a.s) without any reason has terrible
consequences, such as: deficiency of faith, being untrue, deprived from good,
not Shiite, etc.