چکیده:
سیری در تاریخ عزاداری امام حسین (ع) حاکی از آن است که سوگواری آن حضرت،
از زمان شهادت ایشان، در هر منطقه ای که شیعیان حضور داشتند و امکان اقامه عزا
میسر بوده، به انحاء مختلف وجود داشته است. با شک لگیری دولت های شیعی، مانند آل
بویه در ایران و عراق و فاطمیان در مصر، عزاداری امام حسین (ع) وارد مرحله ای تازه شد
و شکل رسمی تری به خود گرفت. اما با تشکیل دولت صفویه، در سال 907 ق.، عزاداری
امام حسین (ع) به صورت گسترده در اقص ینقاط قلمرو این دولت انجام میگرفت.
گسترش نمادهای عزاداری ماه محرم و عاشورا در عصر صفوی جایگاه خاصی داشت و
ترویج شعائر شیعی، از جمله اهداف مهم آن حکومت شد. این دولت خدمات مهمی برای
تثبیت مذهب تشیع و ترویج آن به عمل آورد. در این مقال، وضعیت عزاداری در عصر
دولت شیعی صفوی و نقش این حکومت در گسترش فرهنگ عزاداری مورد بررسی قرار
گرفته است. گویا یکی از اهداف صفویه، در برگزاری عزاداری، استفاده از پتانسیل موجود
برای ساختن امتی واحد بوده است.
A survey of the History suggests that there has been different ways of mourning
for Imam Hussein (a.s) from his martyrdom day, in every region where
Shiites attended and the possibility of mourning has been achieved. With the
formation of the Shiite governments, such as Buwayhid in Iran and Iraq and
the Fatimids in Egypt, mourning for Imam Hussein (a.s) enters a new stage
and took formal shape. But during the Safavid government, in the year 907
AH, Mourning for Imam Hussein (a.s) is widely done in all parts of its territory.
Expanding symbols of mourning in month of Muharram and Ashura in the
Safavid era had a special stance and promotion of Shiite rituals was involved
in the main goals of the government. The government provided important services
to consolidate and promote Shia. In this article, the mourning in the era
of Shiite Safavid government and the role of the government in developing the
culture of mourning has been examined. It seems that one of the objectives of
the Safavids in holding mourning was using the existing capacity for building
a united nation.