چکیده:
یکی از مهم ترین مباحث زیارت، بررسی مسائل فقهی مربوط به آن است که این مقاله به فرع« حکم ورود و توقف معذورین در مزارات معصومین(ع)» ورود و توقف معذورین در مزارات معصومین است: مبحث اول، اصل الحاق مزارات معصومین(ع) به مساجد است، که به نظر م یرسد تردیدی در آن وجود ندارد؛ مبحث دوم، بحث موضوعی مسئله است؛ یعنی مکانی که به مسجد ملحق میشود، کدام قسمت از حرم است، که با بررسی ادله روشن میشود حرمت توقف در حرم معصومین (ع) یا ورود به آنها تنها شامل رواق اطراف ضرایح مطهر و مضاجع شریف است؛ مبحث سوم نیز به حکم مسئله اختصاص دارد که بررسی ادله نشان می دهد ورود معذورین به اطراف ضرایح مطهر معصومین (ع) مطلقا حرام است؛ هرچند این ورود به نحو عبوری باشد
دراسة المباحث الفقهیة المتعلقة بالزیارة هی أحد أهم مباحث الزیارة لذا فإن هذا البحث إهتم
بدراسة )حکم دخول وتوقف المعذورین فی مزارات المعصومین:( وتوضیحه فی ثلاثة مباحث
منفصلة. المبحث الأول: أصل إلحاق مزارات المعصومین: بالمساجد والتی یظهر منها عدم وجود
تردید فی هذا الأمر. المبحث الثانی: بحث موضوعی للمسألة؛ یعنی أی قسم من الحرم هو الذی
یلحق بالمسجد وقد ظهر من دراسة الأدلة أن حرمة التوقف أو الدخول فی حرم المعصومین:
یختص بالحجرة التی فیها الضریح والمضجع الشریف للمعصوم فقط. المبحث الثالث: یختص أیضا
بحکم المسألة والتی أثبتت دراسة الأدلة حرمة دخول المعذورین لحجرة ضریح المعصوم بصورة
مطلقة أی حتی لو کان الدخول عبورا فقط.
One of the most important issues of pilgrimage is the exploration of jurisprudential issues related to the fact that this article has addresses the verdict for the excused to enter and stop in the shrines of the infallible Imams, and has explored them in three separate topics: the first, the principle of the annexation of Infallible Imams shrines to mosques, which seems there is no doubt about it; the second one is the thematic discussion of the subject; that is, the place to be annexed to the mosque is which part of the shrine, which is clarified by examining the evidence that stopping in Imams shrines or entering these places only includes the doorway around the Sacred shrines and the holy orders; the third issue is dedicated to the verdict, which examining the evidence shows that the entering of the excused to surroundings of Holy shrines is absolutely forbidden; although this entry be in a passing fashion.