چکیده:
هدف: آگاهی از وجود رابطه بین فرهنگسازمانی و انگیزش شغلی با رضایتمندی شغلی کتابداران کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی استانهای مرکزی و همدان میباشد.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی - تحلیلی انجامگرفت و با توجه به ماهیت اهداف و سؤالهای پژوهشی دارای رویکردی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی استانهای همدان و مرکزی است. ابزار مورد استفاده جهت جمعآوری اطلاعات پرسشنامه فرهنگسازمانی دفت، پرسشنامه انگیزش شغلی هَکمَن و اُلدهام و پرسشنامه رضایت شغلی میباشد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که از میان مؤلفههای 6 گانه فرهنگسازمانی در بین کتابداران کتابخانههای وابسته بهطور مشترک بیشترین میانگین مربوط به مؤلفه تأکیدهای استراتژی بود. از میان مؤلفههای 11 گانه انگیزش شغلی در بین کتابداران دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان بیشترین میانگین مربوط به مؤلفه ارتباط بوده و در بین کتابداران دانشگاه آزاد اسلامی مرکزی بیشترین میانگین مربوط به مؤلفه ماهیت کار است. از میان مؤلفههای 6 گانه رضایتمندی شغلی در بین کتابداران کتابخانههای وابسته بهطور مشترک بیشترین میانگین مربوط به مؤلفه مسئول مستقیم بوده است. در بین متغیرهای فرهنگسازمانی و انگیزش شغلی از دیدگاه کتابداران کتابخانههای دانشگاهی استان همدان میانگین متغیر فرهنگسازمانی از میانگین انگیزش شغلی بیشتر است ولی در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاهی استان مرکزی میانگین متغیر فرهنگسازمانی از میانگین انگیزش شغلی کمتر است.
نتیجهگیری: بین فرهنگسازمانی و انگیزش شغلی با رضایتمندی شغلی و همچنین با سابقه خدمت کتابداران کتابخانههای وابسته رابطه مثبت و معنیداری به دست آمد. بین متغیرهای سن و تحصیلات با رضایتمندی شغلی از دید کتابداران کتابخانههای وابسته بهطور مشترک ارتباط معنیداری موجود نمیباشد.
Objective: Awareness of the existence of the relationship between organization culture and job
motivation with job satisfaction of librarians in Libraries of Islamic Azad University in Hamadan and
Markazi Provinces is the main purpose.
Methods: This research is applied in a descriptive-analytical manner and according to the nature of the
goals and research questions, there is a correlation approach. Demographic research all working staff
libraries affiliated to the university libraries of Islamic Azad University in Hamadan and Markazi Provinces.
The instruments used for data collection was a questionnaire consist of three parts: demographic information,
organizational culture questionnaire, a job motivation questionnaire and a job satisfaction questionnaire.
Results: The findings of the research showed that among 6 components of organizational culture among
the librarians of affiliated libraries the highest average relates to strategy emphasis component. Among 11
Components of job motivation among the librarians in Hamadan Province the highest average belongs to
communication component. Among the librarians of Markazi Province, the highest average relates to the
nature of the job. Among 6 components of job satisfaction among the librarians of affiliated libraries the
highest average belongs to direct responsible. Between the variables of the organizational culture and job
motivation from the perspective of librarians of academic libraries of Hamadan Province average of
organizational culture is more than job motivation, but the organizational culture of librarians of academic
libraries of Markazi Province job motivation.
Conclusion: There was a positive and significant relationship between organizational culture and job
motivation with job satisfaction, as well as with the experience of librarians in related libraries. There is no
meaningful relationship between age and education variables with job satisfaction from librarians'
perceptions of affiliated libraries.