چکیده:
هدف این پژوهش تعیین عناصر برنامه درسی معنویت گرایی و مولفه های آن در رشته علوم تربیتی و روانشناسی می باشد،که در این تحقیق عناصر چهار گانه برنامه درسی(هدف، محتوا، روش و ارزشیابی) مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نوع ترکیبی می باشد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 12 نفر از متخصصان برنامه درسی و متخصصان موضوعی که در این زمینه پژوهش انجام داده اند، و جامعه در بخش کمی را دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز تشکیل میدهند. روش نمونه گیری در بخش کیفی به صورت هدفمند و در بخش کمی به صورت تصادفی انجام شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته بوده است. برای تعیین گویه های حاصل از مصاحبه و پرسشنامه از روایی محتوا و برای برآورد پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ(97/ 0) استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از پیادهسازی و تخلیص گویه و در بخش کمی(آمار توصیفی، آزمون بارتلت، خی دو، آزمون t و تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تاییدی) به وسیله SPSS22 وAmos20 صورت گرفته است. نتایج حاصل از تحلیل عامل تاییدی نشان داد که مدل برنامه درسی معنویت گرااز برازندگی خوبی برخوردار است(6 /0 = Rmsea).
The purpose of this study is to is to explain the elements of spirituality curriculum and its components in educational sciences and Psychology, in which the four elements of curriculum (purpose, content, methodology and evaluation) are examined. The present study is of mixed research. The statistical population of the qualitative research consists of 12 curriculum specialists and subject matter specialists who have done research in this field, and the quantitative community consist of students from Shiraz University faculty of Educational science and Psychology. The sampling method in the qualitative section was purposive and in the quantitative section randomly. Information was collected by the semi- structured interview and researcher- made questionnaire. To estimate validity of the Items of interview and questionnaire, the content validity, and to estimate reliability of the questionnaire, the Cronbach's alpha (0/97) coefficient was used. Data analysis was performed in the qualitative part of the implementation and purification of the items and in the quantitative part (descriptive statistics, Bartlett test, KMO, chi square, t-test, exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA))using SPSS22 and Amos 20 has taken. The results of CFA showed that the spiritualist curriculum model has good fit (Rmsea= 0/6).
خلاصه ماشینی:
ارائه چارچوب مناسب برنامه درسي معنويت گرا از ديدگاه متخصصان و دانشجويان علوم تربيتي و روان شناسي دانشگاه شيراز Providing an Appropriate Spirituality Curriculum Framework from the Perspectives of Professionals and Students of Educational Sciences and Psychology of Shiraz University تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٨/١١/٥، تاريخ ارزيابي: ١٣٩٩/٣/٢٨، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٩/٤/٢٣ دکتر محمد حسين زارعي ١ Dr. Mohammad Hossien Zarei Abstract: The purpose of this study is to is to هدف اين پژوهش تعيين عناصر برنامه درسي explain the elements of spirituality curriculumمعنويت گرايي و مولفه هاي آن در رشته علوم تربيتي و and its components in educational sciences andPsychology, in which the four elements of روان شناسي مي باشد،که در اين تحقيق عناصر چهار گانه purpose, content, methodology and)curriculum برنامه درسي(هدف ، محتوا، روش و ارزشيابي) مورد بررسي evaluation( are examined.