چکیده:
امروزه سازمانها به علت افزایش رقابت در بازارهای جهانی، برای ارتقاء و باقی ماندن خود احتیاج به تحول در دارایی محصولات یا به وجود آوردن محصولات جدید، تاکتیک تجاری و به روز هستند. موفقیت سازمان در توسعه محصولات تازه ابداع شده، بستگی به توسعه قابلیت و روابطی است که برای سازمان بی همتا میباشند و در میانمدت تا بلندمدت در امان هستند. از طرفی، یک محصول جدید تجمیعی از مزایا، عملکردها و مشخصاتش از دید مشتری (سرمایه مشتری) بوده و همچنین نیازمند دانش، مهارت ها، توانایی ها و تجربیات فردی کارکنان (سرمایه انسانی) و فرآیند و سیستم مدیریت اثربخش جریان مواد و کالاها، اطلاعات و ارتباطات (سرمایه ساختاری) است. در مطالعه حاضر به بررسی تاثیر استراتژی تجاری و افشای سرمایه فکری در شرکتهای منتخب بورس اوراق بهادار تهران، پرداخته شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شرکتهای منتخب پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی 1396-1391 و تخمین مدل با استفاده از مدل پانل دیتا، صورت پذیرفته است. نتیجه تخمین مدل نشان می دهد که استراتژی تجاری و حاکمیت شرکتی(تعداد اعضای هیات مدیره) بر افشای سرمایه فکری در شرکتهای منتخب تحقیق در بازه اطمینان 95 درصد از لحاظ آماری معنی دار می باشد.
خلاصه ماشینی:
تاثير استراتژي تجاري و حاکميت شرکتي بر افشاي سرمايه فکري در شرکت هاي منتخب بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از مدل داده هاي ترکيبي اميررضا کيقبادي ١ تاريخ دريافت مقاله : ٩٨/٠٩/١٢ تاريخ پذيرش مقاله : ٩٨/١١/٢٧ مرجان دامن کشيده ٢ چکيده امروزه سازمان ها به علت افزايش رقابت در بازارهاي جهاني، براي ارتقاء و باقي ماندن خود احتياج به تحول در دارايي محصولات يا به وجود آوردن محصولات جديد، تاکتيک تجاري و به روز هستند.
نتيجه تخمين مدل نشان مي دهد که استراتژي تجاري و حاکميت شرکتي(تعداد اعضاي هيات مديره ) بر افشاي سرمايه فکري در شرکت هاي منتخب تحقيق در بازه اطمينان ٩٥ درصد از لحاظ آماري معني دار مي باشد.
باتوجه به مباحث نظري موضوع و با در نظر گرفتن مطالعات تجربي مطرح شده در خصوص بررسي رابطه استراتژي تجاري و افشاي سرمايه فکري با اثرپذيري از حاکميت شرکتي در شرکت هاي بورسي اوراق بهادار تهران الگوي تجربي تحقيق براساس مطالعه رومرو و همکاران (٢٠١٨) به شکل زير معرفي ميگردد: (رجوع شود به تصویرصفحه) BC: استراتژي تجاري استراتژي تجاري شرکت که در اين مطالعه براي تعيين نوع استراتژي شرکت از سيستم امتيازدهي ترکيبي ايتنر و لرکر (١٩٩٧) استفاده مي شود؛ بدين صورت که براي بدست آوردن امتيازات ترکيبي از پنج نسبت نرخ رشد فروش ، هزينه تبليغات به کل فروش ، تعداد کارمندان به فروش ، ارزش بازار شرکت به ارزش دفتري آن و نسبت داراييهاي ثابت به کل داراييها استفاده ميشود.