چکیده:
تعللورزی پدیدهای رفتاری است که به معنای به تأخیر انداختن تکالیف، توصیف شده و موجب ایجاد استرس، احساس گناه و کاهش شدید بازدهی فردی میشود. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش پنج عامل بزرگ شخصیت و سازگاری اجتماعی در تعللورزی دانشآموزان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعة آماری متشکل از همة دانشآموزان مقطع متوسطة شهرستان سلماس بود که براساس فرمول کوکران، 254 نفر با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، پرسشنامههای تعللورزی آموزشی (PAS)، پنج عامل اصلی شخصیت (BFI)، و سازگاری سینها و سینگ (1993) بهکار گرفته شد.نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد از بین مؤلفههای شخصیت، روانرنجورخویی به صورت مثبت و وظیفهشناسی به صورت منفی تعللورزی را پیشبینی میکند. همچنین، سازگاری اجتماعی نیز به صورت معناداری تعللورزی را تبیین میکند.با توجه به اهمیت ویژگیهای شخصیت و سازگاری اجتماعی در تبیین تعللورزی آموزشی، تقویت سازگاری اجتماعی و تغییر ویژگیهای شخصیت نقشی مهم در رفع تعللورزی آموزشی دارد.
Procrastination is a behavioral phenomenon, described as the act off putting off the tasks, which may result in stress, a sense of guilt, severe loss of personal productivity. The aim of this study was to determine the role of the big five factors of personality and social adjustment in students' procrastination. The study method was descriptive-correlation. The population consists of all students in high school of Salmas city that based on the Cochran sampling formula 254 of them were selected using cluster sampling. To collect the data were used from the Procrastination Academic Scale, the Big Five of Personality Inventory and the Adjustment Questionnaire of Singh and Sinha(1993). The results of multiple regression analysis showed that among personality traits, neuroticism positively and and conscientiousness negatively predicted procrastination. Also Social adjustment significantly explain procrastination. Given the importance of personality characteristics and social adjustment in explaining the procrastination, strengthening social adjustment and change personality characteristics will have an important role in overcoming procrastination.
خلاصه ماشینی:
نتـايج تحليـل رگرسيون چندگانه نشان داد از بين مؤلفه هاي شخصيت ، روان رنجورخويي به صورت مثبت و وظيفه شناسي به صورت منفي تعلـل ورزي را پيش بيني ميکند.
همچنين ، کاراتاس و بادمکيوغلو١ (٢٠١٥) در پژوهش خود دريافت که روان رنجورخويي به ويژه تکانش گري و حساسيت پيش بين هاي معنادار تعلل ورزي در دانش آموزان هستند.
بنابراين ، پرسش اصلي پژوهش اين بود که آيا سازگاري اجتماعي و ويژگيهاي شخصيتي آزمودني ها مي تواند تعلل ورزي آموزشي آنان را تبيين کند؟ روش شناسي پژوهش پژوهش حاضر توصيفي و از نوع همبستگي است .
يافته هاي پژوهش براي پيش بيني تعلل ورزي تحصيلي دانش آموزان از روي پنج عامل بزرگ شخصيت و سازگاري اجتماعي روش رگرسيون چندگانه به صورت همزمان اجرا شد.
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي نقش ابعاد شخصيت و سازگاري اجتماعي در تعلل ورزي دانش آموزان انجام گرفت .
نتايج اين پژوهش نشان داد از بين مؤلفه هاي شخصيت ، روان رنجورخويي و وظيفه شناسي بيشترين توان را در پيش بيني تعلل ورزي داشتند.
Rothblum, Solomon & Murakami همچنين ، يافته ها نشان داد، وظيفه شناسي به صورت معکوس مي تواند تعلل ورزي را پيش بيني کند.
همچنين ، نتايج پژوهش حاضر بيان کنندة اين است که سازگاري اجتماعي با تعلل ورزي ارتباط 1.
The explanation of the academic procrastination behavior of university students with perfectionism, obsessive – compulsive and five factor personality traits.
Investigation into the Academic Procrastination of Teacher Candidates’ Social Studies with Regard to their Personality Traits1.