چکیده:
عصر حاضر را عصر مدیریت نامیدهاند، چرا که کاملا آشکار است که هر تصمیم مدیر میتواند طی یک روند سلسله وار دیر یا زود
سرنوشت تمامی نهادهای جامعه را دستخوش تغییر نماید. لذا یکی از مسائل و مشکلات اجتماعی که طی سالهای اخیر توجه بسیاری از
صاحب نظران و دست اندر کاران جوامع مختلف را به خود جلب کرده است عدم توجه و پای بندی سازمانها و مدیران به وظیفه و
مسئولیت اجتماعیشان است این موضوع به ویژه در کشور ما به خاطر شرایط خاص و نیاز به توسعه اقتصادی و فرهنگی و اقتصادی از
اهمیت بیشتری برخوردار است. بهره وری یک سازمان در گروه احساس مسئولیت و تعهد کارکنان است. در این پژوهش ما به بررسی
مسئولیت پذیری اجتماعی سازمانها و بهره وری سازمانی پرداختیم و نتایج موردنظر دست یافتیم. نرم افزار موردنظر برای تجزیه و تحلیل
دادهها spss میباشد. جامعه آماری ما تعداد کل آنها برابر 466 نفر میباشد. با توجه به اینکه حجم جامعه آماری محدود میباشد برای
تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده است؛ که برای تعداد 466 نفر جامعه آماری، حجم نمونه برابر جدول مورگان تعداد
166 نفر برآورد گردید. روش نمونه گیری مورد استفاده در این تحقیق روش نمونه گیری تصادفی ساده میباشد بدین صورت که به
شرکت مذکور رجوع کرده و برای کارکنانی که قابل دسترس هستند پرسشنامهها توزیع شده است.
The present age has been called the age of management, because it is quite obvious that any decision of the manager can change the fate of all institutions of society sooner or later in a hierarchical process. Therefore, one of the social issues and problems that has attracted the attention of many experts and stakeholders in different societies in recent years is the lack of attention and adherence of organizations and managers to their duties and social responsibility, especially in our country. Due to special circumstances and the need for economic, cultural and economic development is more important. The productivity of an organization is in the group of sense of responsibility and commitment of employees. In this study we examined the social responsibility of organizations and organizational productivity and achieved the desired results. The software for data analysis is SPSS. Our statistical population has a total of 400 people. Due to the limited size of the statistical population, the Morgan table was used to determine the sample size. For 400 people in the statistical population, the sample size was estimated to be 200 people according to Morgan table. The sampling method used in this research is a simple random sampling method in which the company is referred to and questionnaires are distributed to employees who are available.
خلاصه ماشینی:
حال باتوجه به حساسیت این موضوع در سازمانهای امروزی این سوال مطرح می شود آیا مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان منجر به بهرهوری سازمانی می شود؟ اهمیت موضوع ابعاد و شاخص های مسئولیت اجتماعی شرکت توسط ساندرا و همکارانش در هفت بعد ارائه شده است که عبارتند از: عملکرد کاری، عملکرد محیطی، توسعه اجتماعی، قیمت درک شده مصرف کننده، کیفیت درک شده مصرف کننده، ارتباطات فروش و انتظارات برآورده شده.
در این پژوهش رابطه مستقیم و غیر مستقیم بازارگرایی بر عملکرد از طریق مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از داده های حاصل از شرکت های تولیدی متوسط و بزرگ شهر رشت مورد آزمون قرار گرفته و نتیجه حاصل این است که اثر غیر مستقیم بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار از طریق مسئولیت اجتماعی بیشتر از اثر مستقیم آن میباشد.
این مقاله ارتباط بین سطوح مالکیت مدیران و ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکت در چهار بعد ارتباط کارکنان، اجتماعی، محیطی و کیفیت محصول را بررسی می کند.
نتایج آزمون Wilcoxon نشان میدهد که رتبه چهار متغیر تحقیق برای جامعه مورد بررسی به ترتیب عبارتند از: نتايج به دست آمده از آمار استنباطي فرضیه اول که رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی و بهرهوری سازمان را بررسی میکند، با ضریب تاثیرگذاری 77/0 و P-Value کمتر از .
فرضیه دوم که رابطه بین تعهد و مسئولیت پذیری را مورد بررسی قرار میدهد، با ضریب تاثیر گذاری 43/0 و P-Value کمتر از .
In this study we examined the social responsibility of organizations and organizational productivity and achieved the desired results.