چکیده:
امروزه، برای سازمانها دشوار است که بدون بهبود عملکرد تامینکننده و روابط با تامینکننده بقا یابند و یا مزیت رقابتی کسب کنند، بنابراین برای تحقق نیازهای شرکت تولیدکننده، تامینکنندگان باید مدیریت و توسعه داده شوند. از طرفی توسعهی تامینکننده نیازمند معرفی معیارهایی دقیق و جامع است. هدف این مقاله، شناسایی ابعاد و مقولههای توسعهی تامینکننده براساس معیارهای مرتبط با آن، با استفاده از روش فراترکیب است. بدین منظور، ابتدا با انتخاب 102 مطالعه از 136 مطالعهی یافت شده و کدگذاری متون آنها با نرم افزار اطلس تی آی ، 23 مفهوم برای معیارها شناسایی شدند، سپس به کمک تحلیل ادبیات و خروجی نرمافزار وی او اس ویوور ، مفاهیم شناسایی شده در چهار مقوله-ی ملموس، ناملموس، روابط و محیطی و دو بعد درونی و بیرونی طبقهبندی شدند. برای بررسی روایی، از مثلثبندی منابع داده و پژوهشگر استفاده شده است. با نظرسنجی از خبرگان صنعت خودرو، ضریب روایی محتوا و شاخص روایی محتوا محاسبه شدند که 4 معیار بطور مستقیم حذف و تعدیلات و تلفیقاتی در معیارها صورت گرفت و در نهایت 17 معیار برای توسعهی تامینکننده در صنعت خودرو نهایی شدند. مقدار ضریب کاپای بدست آمده، پایایی معتبری را برای معیارهای شناسایی شده نشان میدهد. در پایان برای معیارهای مرتبط با توسعهی تامینکننده یک مدل دوبعدی ارائه شده است. باتوجه به فقدان مقولهبندی معیارهای مرتبط با توسعهی تامینکننده در پژوهشهای قبل و بویژه پژوهشهای داخلی، معیارهای شناسائی شده و مقولهبندی آنها میتواند برای پژوهشگران این حوزه مفید واقع شود.
Today, it is difficult for organizations to survive without improving supplier performance and supplier relationships or gain competitive advantage. Therefore, suppliers must be managed and developed to meet the needs of the producer company. On the other hand, the supplier's development requires the introduction of precise and comprehensive criteria. The purpose of this paper is to identify the dimensions and categories of supplier development based on the criteria related to it, using the Meta-synthesis method. For this purpose, by first selecting 102 studies from 136 studies, coding their texts with Atlas TI software, 23 concepts were identified for the criteria. Subsequently, through the analysis of literature and the output of VOSviewer software, the identified concepts were classified into four tangible, intangible, environmental, and external dimensions and internal dimensions. To verify validity, triangulation of data sources and researcher has been used. The content validity ratio and content validity index were calculated by a survey of automobile industry experts, four of the criteria were directly eliminated, and modifications and modifications were made on the criteria, and finally, 17 criteria for the development of suppliers in the automotive industry were finalized. The amount of Kappa coefficient obtained shows the reliability of the identified criteria. In the end, a two-dimensional model is proposed for the supplier-development criteria. Due to the lack of categorization of the criteria related to the supplier's development in previous studies, and in particular in domestic research, the identified criteria and their categorization can be useful for researchers in this field.
خلاصه ماشینی:
Supplier Development(SD( مطالعات گذشته نیز یک مقوله بندی جامع از معیارهای توسعه ی تامین کننده وجود نداشته است ، مضاف بر آن بررسیهای ما از مطالعات منتخب در این پژوهش ، نشان میدهد که حدود ٥٣ درصد مطالعات توسعه ی تامین کننده در صنعت خودروسازی انجام شده است .
صنعت خودرو از صنایع اصلی کشور به حساب میآید که با تولید فزاینده ، بخصوص در سالهای اخیر، نقش بسزایی را در اقتصاد کشور بازی کرده است بنابراین در این پژوهش برای توسعه - ی جنبه ی نظری موضوع ، معیارهای مرتبط با توسعه ی تامین کننده را شناسائی و مقوله بندی و سپس آنها را با صنعت خودروسازی ایران متناسب میکنیم .
متدولوژی پژوهش در این پژوهش بدلیل افزایش قابل ملاحظه ی مطالعات حوزه ی توسعه ی تامین کننده در دو دهه ی گذشته و معرفی جنبه های جدیدی از آن و همچنین فقدان مطالعه ای جامع در زمینه شناسایی و مقوله بندی معیارهای مرتبط با توسعه ی تامین کننده ، از روش فراترکیب ١ استفاده شده است .
بطور خلاصه گامها و روش انجام کار در فراترکیب بشرح ذیل میباشند(ساندلوسکی ٤ و باروسو٢٠٠٧٥) گام اول - تنظیم سوال پژوهش : در این پژوهش شناسایی ابعاد و مقوله های توسعه ی تامین کننده براساس معیارهای مرتبط با آن مورد نظر است (چه چیزی).
(2000(, “Just-in-time purchasing: an empirical study of operational practices, supplier development and performance”, International Journal of Management science Omega, Vol. 28 No. 6, pp.
Y. (1990(, “The supplier development program: a conceptual model”, International Journal of Purchasing and Material Management, Vol. 26, pp.