چکیده:
جهانی شدن پدیده ای زنجیره ایی از دگرگونی هاست در عرصه های مختلف که در نهایت به ایجاد یک نظام واحد جهانی می
انجامدکه به معنای تحقق شرایط جهانی با پیوستگی فرهنگ های محلی و پیدایش شرایط جدیدی برای جامعه جهانی روبرو
خواهیم شد، و باب روز فرآیند جهانی شدن دولتها برای پرورش نسل آینده ناگزیر هستند خود را با این جریان ضروری و
نیرومند سازگار کنند، و نظام آموزش نوین را اخذ و بر اساس فرهنگ خود به بومی سازی پرداخته و با بهره مندی از نظام
دانش جهانی به توسعه انسانی، فردی و محلی پرداخته و به برابری و بهبود فرآیندها از جمله در زمینه هایی چون برنامه ریزی
درسی، تمرکز زدایی و مشارکت همگانی در فرآیند آموزش، فناوری، بدون توجه به محدودیت های زمان، مکان به صورت مادام
العمر در نظر گرفت که مسیر توسعه کشورها از آموزش در مراکز یادگیری آغاز می شود چرا که در دنیای امروز باید تفکر
داشت و به صورت بومی-محلی این تفکرات را اجرای نموده و به شناخت راهبردهای آموزشی جهت چالش ها که بسیار مهم
جلوه می نماید پرداخت، بنابراین برای تجدید سازمان آموزشی در تمامی جنبه ها و اصلحات آن به عنوان مساله محوری در
دستور کار برنامه ریزان و مربیان آموزشی قرار بگیرد و هم زمان با حفظ و ارتقاء فرهنگ ملی ایرانی در کتب مخصوص در
تمامی مدارس منظور گردد. روش جمع آوری داده ها بهره گیری از مطالعه اسنادی )کتب، مجلت، مقالت معتبرداخلی و
خارجی-مطالعه وضعیت اموزش کشورمان است( لذا در این مقاله ابتدا به ارایه ادبیات موضوعی و مبانی نظری، مفاهیم جهانی
سازی و ابعاد آن، بومی سازی، یادگیری و آموزش پرداخته شده است. یافته های پژوهش، راهکارهای مناسبی برای بهبود شیوه
و فضای یادگیری با تاکید بر یادگیری مشارکتی بین دانش آموزان-تنوع روش های نوین توسط کلیه مربیان آموزشی ازطریق
ایجاد شبکه های مجازی تدریس وآموزش و بهینه سازی یادگیری از ویژگی های جهانی شدن آموزش است .
خلاصه ماشینی:
چکيده جهاني شدن پديده اي زنجيره ايي از دگرگوني هاست در عرصه هاي مختلف که در نهايت به ايجاد يک نظام واحد جهاني مي انجامدکه به معناي تحقق شرايط جهاني با پيوستگي فرهنگ هاي محلي و پيدايش شرايط جديدي براي جامعه جهاني روبرو خواهيم شد، و باب روز فرآيند جهاني شدن دولتها براي پرورش نسل آينده ناگزير هستند خود را با اين جريان ضروري و نيرومند سازگار کنند، و نظام آموزش نوين را اخذ و بر اساس فرهنگ خود به بومي سازي پرداخته و با بهره مندي از نظام دانش جهاني به توسعه انساني، فردي و محلي پرداخته و به برابري و بهبود فرآيندها از جمله در زمينه هايي چون برنامه ريزي درسي، تمرکز زدايي و مشارکت همگاني در فرآيند آموزش ، فناوري، بدون توجه به محدوديت هاي زمان ، مکان به صورت مادام العمر در نظر گرفت که مسير توسعه کشورها از آموزش در مراکز يادگيري آغاز مي شود چرا که در دنياي امروز بايد تفکر داشت و به صورت بومي-محلي اين تفکرات را اجراي نموده و به شناخت راهبردهاي آموزشي جهت چالش ها که بسيار مهم جلوه مي نمايد پرداخت ، بنابراين براي تجديد سازمان آموزشي در تمامي جنبه ها و اصلاحات آن به عنوان مساله محوري در دستور کار برنامه ريزان و مربيان آموزشي قرار بگيرد و هم زمان با حفظ و ارتقاء فرهنگ ملي ايراني در کتب مخصوص در تمامي مدارس منظور گردد.