چکیده:
تحمیل هزینه های بسیار بالی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی فساد در چند دهه اخیر موجب گردیده است که مبارزه با فساد به
اولویت اصلی بسیاری از کشورها مبدل شود. مفاسد اقتصادی "از موانع بزرگ استقرار نظام سیاسی و حکومتی اسلام و از
مشکلت و رنج های مکرری است که هرگاه ظاهر شود تهدیدی برای تحقق "عدالت" و آفت و خطری در مسیر رشد و پیشرفت
در همه ابعاد و جلوه های مدیریت سیاسی و حقوقی نظام اسلمی بهشمار میرود. در بررسی دلیل و فلسفه انقلاب اسلمی، در
اندیشه های حضرت امام و مقام معظم رهبری مبارزه با مفاسد اقتصادی به عنوان یکی از مهمترین اصول مورد توجه قرار گرفته
است. اهمیت مبارزه با مفاسد اقتصادی تا حدی است که مقام معظم رهبری در سال ١٣٥٠ فرمانی هشت مادهای در مبارزه با
مفاسد اقتصادی صادر نموده اند و حتی بر اساس آن ستاد مرکزی مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل گردید. تحقیق حاضر با
استفاده از روش تحلیلی به بررسی ع علل ظهور و بروز مفسدین اقتصادی و راه های مبارزه با آن میپردازد. بنابراین می توان
نتیجه گرفت، مساله اساسی در اقتصاد ایران زمینه فساد را ایجاد میکند این است که اقتصاد کشور یک اقتصاد دولتی است و
منشا مفاسد در اقتصاد دولتی نهفته است که خودبه خود ایجاد رانت میکند. همچنین نتیجه گرفت که اراده سیاسی صادقانه،
دولت اثربخش، قوه قضاییه کارآمد، اقدامات و قوانین کارآمد و کارآمدی مهمترین عوامل در زمینه کنترل فساد اقتصادی می باشند.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي پژوهش حاضر همچنين نشان داد که بين اهمال کاري تحصيلي به خصوص در بعـد آماده سازي تکاليف با موفقيت تحصيلي رابطه وجود دارد اين يافتـه همسـو بـا يافتـه هاي تمـدني و همکاران (١٣٩٠) است که در بررسي خود اهمال کـاري تحصـيلي دانشـجويان در بعـد آمـاده سـازي تکاليف را داراي همبستگي منفي و معنادار بـا موفقيـت تحصـيلي گـزارش نمـــوده انـد.
مطابق با نتايج پژوهش هـا، منبـع کنتـرل دروني بالا با اهمال کاري در بعدآماده سازي تکاليف رابطه معکوس و معنادار دارد و به نظـر مـيرسـد افرادي که داراي منبع کنترل دروني ميباشند به دليل دارا بودن ايـن ويژگـي شخصـيتي، پيامـدهاي رفتارهاي خود را به عملکرد خود نسبت ميدهند و قادر به پذيرش پيامدهاي رفتاري خود ميباشند در نتيجه محتمل است که اينگونه افراد در مواجهه با تکاليف شان کمتر دچـار اهمـال کـاري شـوند زيـرا معتقدند که در نهايت دچار نتايج منفي تاخير در انجام تکاليف خواهند شد و موفقيت تحصيلي آنها بـا مانع رو برو خواهد شد(ناميان و حسينچاري، ١٣٩٠).
همچنـين ، نتايج تحقيق ديگري نشان داد که بين جهت گيري اهداف پيشرفت با اهمال کـاري تحصـيلي رابطـه منفي و معنادار وجود دارد و از طرفي، ابعاد جهت گيري اهداف پيشرفت توانـايي پـيش بينـي اهمـال کاري تحصيلي را دارا بودند (مشتاقي و مويد فر، ١٣٩٥).
نتايج پژوهش عوضيان و همکـاران (١٣٩٣) نشان داد که بين اهمال کاري تحصيلي و انگيزش پيشرفت تحصيلي رابطه مثبت و معنـادار وجـود داشـته است .
اين پژوهش از نوع طرح همبستگي ميباشد و نشان داد که بين باورهاي هوشي و خودکارآمدي تحصيلي با انگيزه پيشرفت دانش آمـوزان رابطـه معنيداري وجود دارد.