چکیده:
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تفاوتهای نسلی انگیزه خدمت عمومی کارکنان سازمانهای عمومی است. به بیان دیگر این پژوهش به دنبال پاسخ به این سوال است که آیا در بین میزان انگیزه خدمت عمومی نسلهای مختلف شاغل در سازمانهای عمومی تفاوت وجود دارد؟ روششناسی: در این پژوهش از روش کمی استفاده شد که بدین منظور پرسشنامه 33 گزارهای انگیزه خدمت عمومی پس از بومیسازی، بین 351 نفر از کارکنان سازمانهای عمومی در شهر تهران توزیع و گردآوری شد و از آزمونهای آنالیز واریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی جهت بررسی تفاوتهای بین نسلی بهره گرفته شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که از چهار بعد انگیزه خدمت عمومی، تمامی آنها دارای اختلاف معنیداری در چهار نسل میباشند. بدین صورت که اختلاف معنیداری بین نسلها در تمایل به خطمشیگذاری عمومی (443/=4F، p > 01/0)؛ تعهد به منافع عمومی (728/=3F، p > 05/0)؛ دلسوزی (148/3F=، p > 05/0) و ایثار و فداکاری (809/6F=، p > 01/0) وجود دارد و در مجموع اختلاف معنیداری بین نسلها در انگیزه خدمت عمومی وجود دارد (832/=6F، p > 01/0). آزمون تعقیبی نیز نشان داد که نسل سومیها (نسلY)(میانگین=935/1)، به طور معنیداری از نسل اولیها (نسل بیبی بومر)(میانگین=703/1) از انگیزه خدمت عمومی بیشتری برخوردارند و در نهایت نسل چهارمیها (نسل Z)(میانگین=051/2)، به طور معنیداری از نسل اولیها (نسل بیبی بومر)(میانگین=703/1) از انگیزه خدمت عمومی بیشتری برخوردارند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که بین نسلهای مختلف شاغل در بخش عمومی مورد مطالعه از لحاظ میزان انگیزه خدمت عمومی تفاوت معنیداری وجود دارد، به طوری که بر خلاف حکمت متعارف، افراد نسلهای جدیدتر در مقایسه با نسلهای قدیمیتر دارای میزان بالاتری از انگیزه خدمت عمومی و تمامی ابعاد چهار گانه آن هستند.
Background and Aim: The purpose of this study is to investigate the generational differences in public service motivation of employees of public organizations. In other words, this study seeks to answer the question of whether there is a difference between the level of public service motivation of different generations working in public organizations?
Methodology: In this study, a quantitative method was used. For this purpose, a questionnaire of 33 propositions of public service motivation after localization was distributed and collected among 351 employees of public organizations in Tehran. A generation was exploited.
Findings: The findings showed that of the four dimensions of public service motivation, all of them have significant differences in the four generations. Thus, there was a significant difference between the generations in the tendency to general policy (4F = 0.443, p> 0.01); Commitment to the public interest (3F / 728, p> 0.05); There is compassion (F = 3.148, p> 0.05) and self-sacrifice (F = 6.809, p> 0.01) and in general there is a significant difference between the generations in public service motivation (F = 6.832, p> 01/0). Post hoc test also showed that the third generation (Y generation) (mean = 1.935), significantly older than the first generation (Baby Boomer generation) (mean = 1.703) have more public service motivation and finally the fourth generation (generation) Z) (mean = 2.051), significantly older than the first generation (Baby Boomer generation) (mean = 1.703) have more public service motivation.
Conclusion: The results showed that there is a significant difference between the different generations working in the public sector in terms of public service motivation, so that contrary to conventional wisdom, people of newer generations compared to older generations have a higher level of public service motivation and There are all four dimensions to it.