چکیده:
مقاله حاضر از نوع مروری کتابخانه ای می باشد که با توجه به مطالعات کتابخانه ای به رشته تحریری در آمده است. هدف از نگارش این مقاله بررسی فرهنگ سازمانی معلمان ابتدایی است. نتیجه مقاله نشان می دهد که فرهنگ سازمانی، شیوه ی زندگی یک سازمان است و با توجه به اینکه یکی از مهم ترین منابع هر سازمان، منبع انسانی آن می باشد، عملکرد افراد در سازمان متاثر از فرهنگ آن سازمان است مطالعات و تحقیقات نشان می دهد که فرهنگ سازمانی، بر رفتار فردی، انگیزش، رضایت شغلی، خلاقیت و نوآوری، شیوه ی تصمیم گیری و میزان مشارکت کارکنان در امور، میزان فداکاری و تعهد، انضباط، سخت کوشی، سطح اضطراب و مانند آن موثر است.
خلاصه ماشینی:
نتیجه مقاله نشان می دهد که فرهنگ سازمانی، شیوه ی زندگی یک سازمان است و با توجه به اینکه یکی از مهم ترین منابع هر سازمان، منبع انسانی آن می باشد، عملکرد افراد در سازمان متأثر از فرهنگ آن سازمان است مطالعات و تحقیقات نشان می دهد که فرهنگ سازمانی، بر رفتار فردی، انگیزش، رضایت شغلی، خلاقیت و نوآوری، شیوه ی تصمیم گیری و میزان مشارکت کارکنان در امور، میزان فداکاری و تعهد، انضباط، سخت کوشی، سطح اضطراب و مانند آن مؤثر است.
واژههاي كليدي: فرهنگ، فرهنگ سازمانی، معلمان، ابتدایی مقدمه فرهنگ سازمانی به طور مشخص از دهه 1980 به بعد به مثابه یک حوزه در مطالعات و نظریات مربوط به تئوری سازمان و مدیریت مورد توجه قرار گرفته است.
نقش و اهمیت فرهنگ سازمانی، ابتدا در قالب کلی تری تحت عنوان اثربخشی سازمانی به وسیله نویسندگان و پژوهشگرانی مانند پیتر و واترمن(1982)، و دیل و کندی ارائه شد و سپس کاتر (1992)با تأکید بر اهمیت تناسب بین سازمان و محیط پیرامون آن و ضرورت انطباق پذیری سازمان، این مفهوم را توسعه دادند.
ولی درباره فرهنگ سازمانی آن چه مربوط به کار و رفتار مردمان در سازمان است کمتر سخن گفته شده است )رابینز،1374 ) ترکیب دو واژه فرهنگ و سازمان اندیشه ای تازه پدید آمده است که هیچ یک از آن دو واژه این اندیشه را در برندارد.
در هر صورت، امروزه فرهنگ عنصر مهمی در معادله مدیریت شده است و نقش و تأبیر آن بر عملکرد سازمانی بر محققان مدیریت کاملاً مشخص گردیده است، از این رو مدیران خردمند ناگزیر از توجه به فرهنگ هستند )قاسمی، 1382).
Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction.