چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مرجعیت علمی دانشگاه(دانشگاه بینالمللی امام رضا) به عنوان مدلی بومی انجام شد. روش: در این پژوهش، روش تحقیق آمیختۀ اکتشافی در دو بخش کیفی و کمّی استفاده شده است. در بخش کیفی برای شناسایی و استخراج مولفههای پژوهش، از دو روش مطالعة کتابخانهای گسترده و فن دلفی استفاده شد و در بخش کمّی، دادهها با استفاده از فرایند تحلیل سلسلهمراتبی(AHP) تجزیه و تحلیل و رتبهبندی شدند. یافتهها: پس از دستیابی به اجماع نظر 22 نفر از متخصصان و خبرگان دانشگاهی، مدل مرجعیت علمی دانشگاه در قالب پنج بعد و 15 رکن طراحی شد. نتیجهگیری: تجزیه و تحلیل و اولویتبندی یافتهها نشان دادکه از پنج بعد زمینهای، آموزشی، پژوهشی، مدیریتی- ساختاری و سرمایة انسانی، بعد زمینهای دارای رتبة اول اهمیت است. بنابر این، تحقق مرجعیت علمی دانشگاه، نیازمند بسترسازی مناسب فضای علمی دانشگاه، برنامهریزی دقیق و سازماندهی صحیح امکانات و عوامل زمینهای است.
Objectives:The present research aims at designing a model for universities’ scientific authority (Imam Reza International University) as a localized model. Method: Using exploratory mixed-method design in two phases— qualitative and quantitative. In order to recognize and determine the research components, two research methods were adopted in the qualitative phase: the extensive library method and the Delphi technique. In the qualitative section, two methods of extensive library study and Delphi technique were used to identify and extract the components of the research. In the quantitative phase, the obtained data were analyzed employing the analytic hierarchy process (AHP). Results: This involved achieving a common consensus among 22 academic experts and scholars, following which the university-authority model was designed consisting of 5 aspects and 15 foundations. Conclusion: The obtained data were analyzed employing, following which the aspect of ground was assigned the number-one priority, with the aspects of management & structure, education, research, and human resources ranked second to fifth. Therefore, the Establishment of Authority for Universities requires the proper establishment of the scientific space of the university, the accurate planning and the proper organization of the facilities and aspects—grounds.
خلاصه ماشینی:
1. Bentes جدول ٢: اولويت ارکان در مجموع نظر خبرگان ارکانُ بعد زمينه اي , وزن , اولويت فضاي علمي دانشگاه , 0/5879838, 1 الگوي کيفي براي موسسات آموزش عالي , 0/2795724, 2 روابط و تعاملات بين المللي دانشگاه در سطح ملي، منطقه اي و بين المللي , 0/1324438, 3 ارکانُ بعد مديريتي-ساختاري , وزن , اولويت مديريت دانشگاه , 0/7142857, 1 توسعه و استقلال دانشگاه , 0/1428571, 2 ساختار و فرايندهاي کلان دانشگاه , 0/1428571, 2 ارکانُ بعد آموزشي , وزن , اولويت چشم انداز و اهداف کلان نظام توسعه آموزش دانشگاه , 0/66869689, 1 جنبش نرم افزاري و مرجعيت علمي بين المللي زبان فارسي و بومي سازي علمي , 0/24310099, 2 کيفيت و کميت امکانات و شاخص هاي آموزشي , 0/08820212, 3 ارکانُ بعد پژوهشي , وزن , اولويت چشم انداز و اهداف کلان نظام توسعه پژوهش دانشگاه , 0/72350606, 1 هم افزايي نظام پژوهش با صنعت , 0/19318606, 2 کيفيت و کمّيت فعاليتهاي پژوهشي , 0/08330788, 3 ارکانُ بعد سرمايه انساني , وزن , اولويت هرم مناسب اعضاي هيئت علمي و اساتيد , 0/61935209, 1 ترکيب هرم کارکنان و کادر پشتيباني دانشگاه , 0/28422847, 2 پرورش سرمايۀ انساني سرآمد علمي هم تراز با دانشمندان جهاني , 0/09641944, 3 از سه رکن زيرمجموعهُ بعد زمينه اي، رکن فضاي علمي دانشگاه با وزن نسبي ٠/٥٨٧٩٨٣٨ داراي بيشترين اهميت است .
"Investigating the situation of research ethics in compiling the dissertations of master's degree students of industrial universities in Tehran" Master Thesis in Management and Higher Education Planning.