چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر الگوی در حال یادگیری، الگوی ماهر و خود مرورگری مثبت بر یادگیری شنای کرال سینه در کودکان با دامنهی سنی ۹ تا ۱۱ ساله استان البرز بود. شرکت کنندگان از نمونه در دسترس و به صورت تصادفی درگروههای مختلف تقسیم شدند. بدین ترتیب افراد همه گروهها باتوجه به دستورالعملهایی که مربوط به گروهی که در آن قرار داشتند، در مجموع ۱۲ جلسه به تمرین مهارتهای شنای کرال سینه پرداختند. درپایان آخرین جلسه آزمون یادداری فوری و یک هفته پس از آن آزمون یادداری و انتقال گرفته شد. متغیر وابسته کیفیت شنای افراد بود که با استفاده از چک لیست ارزیابی مهارت شنای کرال سینه انجام گرفت. نتیجهی تحقیق حاکی از سودمندی هر سه نوع الگودهی بر عملکرد شنای کرال سینه و تفاوت معنادار بین گروهها در آزمون اکتساب، یادداری و انتقال بود همچنین در مقایسهی بین گروهها گروه خودمرروگری مثبت و الگوی درحال یادگیری در آزمون یادداری
فوری از گروه الگوی ماهر و کنترل بهتر بودند.گروه الگوی ماهر نیز نمرات بهتری از گروه کنترل داشت.
در آزمونهای یادداری و انتقال گروه خودمرورگری مثبت از سه گروه )درحال یادگیری، ماهر، کنترل(
عملکرد بهتری داشت. بعد از آن گروه الگوی درحال یادگیری از دو گروه )ماهر و کنترل( بهتر بود و در
آخر گروه الگوی ماهر از گروه کنترل بهتر عمل کردند. براساس این یافتهها میتوان چنین نتیجهگیری کرد،
در جایی که دسترسی به امکانات ویدئویی وجود دارد، میتوان از الگودهی استفاده کرد. چه بسا آموزش
از این طریق، به لحاظ صرف وقت و هزینه برای شاگردان، مربیان، معلمان و والدین سودمندتر است و
موجب یادگیری بیشتر و پایدارتر میشود.
One of the main goals of the mission of experts motor learning is maximize the quality of learning experiences and optimize the educational environment .The purpose of this study was focusing on the effects of learning model, skilled model and positive self-review crawl on learning in children aged 9 to 11 years in Alborz Province. Participants of the random and available samples divided into different groups. Thus, Participants of all groups practiced three time in a week which have 20 attempt to practice in every session and totally all the crawl swimming exercises were finished at 12 session. at the end of the twelfth session acquisition test and a week after the end of the last session retention and transfer tests were taken. The dependent variable was the quality of Participants which was performed by swimming instructor-notch swimming using crawl skills assessment Czech list. The results indicate the advantage of the three types of model crawl performance and significant difference between groups in the acquisition, retention and transfer test) p
خلاصه ماشینی:
نتيجه ي تحقيق حاکي از سودمندي هر سه نوع الگودهي بر عملکرد شناي کرال سينه و تفاوت معنادار بين گروه ها در آزمون اکتساب ، يادداري و انتقال بود (٠/٠٥ p https://jrsm.
از آنجا که مطالعات اندکي در حيطه ي مقايسه ي خودالگودهي (خودمرورگري مثبت )، الگوي درحال يادگيري و الگوي ماهر در شناي کرال سينه انجام شده است و باتوجه به نتايج متناقضي که در تحقيقات گذشته به دست آمده است ، همچنين مرتفع ساختن محدوديت هاي پژوهش هاي پيشين که از جمله تعداد جلسات آموزشي و سطح مهارت آزمودنيها از اين موارد ميباشد، لذا انجام تحقيقي جهت روشن شدن تناقضات و پوشش دادن محدوديت هاي تحقيقات گذشته ضروري به نظر ميرسد.
ir/ 113 جدول ٣: نتايج آزمون تعقيبي توکي براي مشخص کردن اختلاف بين گروه ها در مرحله انتقال (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار ١ ميانگين نمرات گروه ها در آزمون هاي يادداري فوري ، يادداري و انتقال بر اساس آزمون تعقيبي توکي (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتيجه گيري هدف اصلي اين تحقيق بررسي تاثير الگوي در حال يادگيري، الگوي ماهر و خودمرورگري مثبت بر يادگيري شناي کرال سينه در کودکان استان البرز با دامنه ي سني ٩ تا ١١ سال بود که براي آموزش شنا، به استخر دانشگاه خوارزمي مراجعه کردند.
در مرحله ي ا يادداري فوري به مقايسه ي انواع مداخله (خودمرورگري مثبت ، الگوي درحال يادگيري ، الگوي ماهر و گروه کنترل ) بر کيفيت اجراي مهارت شناي کرال سينه پرداخته شد.
Determining the effect of learning pattern intervention, self-modeling on crawl swimming performance in semi-beginners.