چکیده:
ورود به دوران مدرن در عهد رنسانس مستلزم انقلابی بنیادی در ادراک فضا بود. پیدایش پرسپکتیو در نقاشی رنسانس و بروز ایدههایی مبتنی بر ساخت هندسی فضا در طراحی شهری نمودهایی از این ادراک جدید بودند. از اواسط دوره صفوی تکنیک پرسپکتیو به نحوی ساختاری فضای سنتی نقاشی ایرانی را تحتتاثیر قرار داد. بنا بر شواهد و قراین، تاثیر مفهوم مدرن فضا در طراحی و ساخت شهری در ایران، دیرتر و از اواسط دوره قاجارآغاز شد. تمرکز این پژوهش بر منطق فضایی تغییرات کالبدی شهر تهران در میانههای قاجار (تهران ناصری) و تغییرات اساسی فضاسازی در جریان نقاشی متاخر صفوی است. این پژوهش با رویکردی هرمنوتیکی تجسم فضا چون پدیداری در نظر گرفته میشود که شکل ظهور آن در رسانههای مختلف بسته به «افق» تاریخی دوران است. تطبیق شکل فضا از طریق بررسی دو تصویر در مرکز این پژوهش قرار دارد: یکی نقاشی «اهدای سر ایرج به برادرانش سلم و تور» اثر محمدزمان که به سال 1086ق رقمزده شده است؛ دیگری نقشهای از تهران که عبدالغفار در سال 1309ق ترسیم کرده و در آن، نشانههای دگردیسی فضا در کالبد شهری پس از نوسازیهای دوره ناصری مشهود است. یافتههای این پژوهش شباهتی ساختاری را میان شکل پذیرش فضای مدرن در نقاشی و شهرسازی ایرانی نشان میدهد. از جهت زمانی این پذیرش و دگردیسی در رسانه نقاشی بسیار زودتر ظاهر شد و آثار این رسانه را در حکم پیشنمونه سایر رسانهها قرار داد. در تطبیق این دو تصویر مشخص شد که ارتگنالهای پرسپکتیو نقاشی و خیابانهای شطرنجی طرح شهری در «بیرون» از فضای سنتی گسترش یافتهاند. این امر در وهله اول بهعنوان نشانهای از تضاد ساختاری این فضا تفسیر شد. در نقاشی، ساختار پرسپکتیوی در قالب مناظر و ساختمانها در پسزمینهای با فضای سنتی قرارگرفته که روایت اصلی در آن تصویر شده است. خیابانها و فضای مدرن در نقشه عبدالغفار نیز خارج از دروازههای قدیمی شهر (مرکز سنتی شهر) گسترش یافتهاند، اما بهتدریج این تنش و تضاد، به درون فضای سنتی واردشده و دگردیسیها با نیروی بیشتر تعمیق میشود.
The entry to modern era from the Renaissance age required a revolution in spatial perception. The emergence of perspective in Renaissance painting, as well as the appearance of ideas based on the geometric structure of space in urban design were manifestations of this new perception. The traditional Iranian painting was somehow influenced by perspective since mid Safavid period. There is also evidence indicating that the modern concept of space started influencing Iranian urban design and fabric later in mid-Qajar period. The focus of the present research is on the spatial logics of physical changes of mid-Qajar Tehran (the age of Nasser o-Din Shah) and substantial space-making changes in the late Safavid painting. Adopting a hermeneutic approach, the imagination of the space is taken here as a phenomenon whose appearance depends on any given age’s historical ’horizon’. Central to the research is a comparison between the space in two illustrations: Mohammad Zaman’s Offering Iradj’s Head to his Brothers Salm and Tour (1086), and Abd ol-Ghaffar’s 1309 map of Tehran in which urban physical transfiguration is evident. This research finds structural similarities between the ways the modern space was accepted between Iranian painting and urbanism. It appeared in painting at a much earlier stage, rendering painting as the vanguard medium. Comparing the two images, it became clear that the painting’s perspectival orthogons and the city’s orthogonal grid structure were both developed ‘outside’ traditional space. This was interpreted as first and foremost a sign of structural contrast in the space. The painting’s narrative perspectival structure is in the form of vistas and buildings located against a background of traditional space. Abd ol-Ghaffar map’s modern streets and space are also developed outside the old city gates (the traditional town centre). This tension and contrast are gradually imported into the traditional space internalising and intensifying transfigurations.