چکیده:
جلب رضایت دانشجویان ازجمله دغدغههای نظام آموزش عالی در کشور است که کمتر مورد پژوهش قرار گرفته است. مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی است که با هدف شناسایی و اولویتبندی متغیرهای موثر بر رضایت دانشجویان انجام شده است. دادههای این مقاله با استفاده از پرسشنامهای محقق ساخته با نمونهای به حجم 409 نفر در 11 دانشکده دانشگاه رازی جمعآوری و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. این بررسی شامل دو حوزه انتظار دانشجویان و برداشت ذهنی آنان از عملکرد دانشگاه بود.
رضایتمندی از متغیرهای مختلفی که به ابعاد کلان، میانی و خرد قابلتقسیم هستند، تاثیرپذیر است، در این مقاله تعدادی از متغیرهای خرد و میانی موردبررسی قرار گرفت. بهصورت خلاصه یافتههای این پژوهش نشاندهنده این واقعیت است که بین پنج متغیر موردمطالعه (تعامل استاد دانشجو؛ تصویر برند دانشگاه؛ فضا و تجهیزات؛ رفتار کارکنان و تسهیلات فرهنگی ورزشی) و سطح رضایتمندی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ لکن آنچه حائر توجه است پایینتر بودن نمره خدمات دریافتی»(متاثر از عملکرد کنونی دانشگاهها) از سطح انتظارات دانشجویان در تمامی شاخصهای موردمطالعه است؛ بنابراین فارغ از اینکه چه عواملی زمینه تقلیل انتظار و یا افزایش سطح عملکرد دریافتی را فراهم میسازد؛ میتوان گفت که میزان رضایتمندی پایینتر از سطح بایسته آن است و این موضوع نشان از وجود ضعف در سیستم مدیریت خدمترسانی دانشگاه رازی است. از دیگر یافتههای مهم این پژوهش سطح تاثیرگذاری بسیار زیاد تعامل استاد دانشجوبر رضایتمندی دانشجویان است
Student satisfaction is one of the concerns of the higher education system in the country which has been less studied. This article is based on research that identifies and prioritizes the variables that affect studentschr('39') satisfaction. Data were collected and analyzed using a researcher-made questionnaire with a sample size of 409 members of 11 faculties of Razi University.The study included two areas of studentschr('39') expectations and their mental perceptions of university performance. Satisfaction with different variables that can be divided into macro, middle, and micro dimensions is affected. In this paper, some micro and middle variables are investigated. In summary, the findings of this study showed that there was a positive and significant relationship between the five variables studied (teacher-student interaction, university brand image, space and equipment, staff behavior, and sports cultural facilities) and student satisfaction level. However, what is noteworthy is the lower "service received" (affected by the current performance of universities) than the "student expectations" in all the indicators studied. Therefore, no matter what causes the expectation to decrease or increase the level of perceived performance, it can be said that the satisfaction level is lower than its required level, and this indicates a weakness in the university service management system. Another important finding of this study is the high level of “student-teacher interaction” on student satisfaction.
خلاصه ماشینی:
به صورت خلاصه يافته هاي اين پژوهش نشان دهنده اين واقعيت است که بين پنج متغير موردمطالعه (تعامل استاد – دانشجو؛ تصوير برند دانشگاه ؛ فضا و تجهيزات ؛ رفتار کارکنان و تسهيلات فرهنگي ورزشي) و سطح رضايت مندي دانشجويان رابطه مثبت و معناداري وجود دارد؛ لکن آنچه حائر توجه است پايين تر بودن نمره خدمات دريافتي »(متأثر از عملکرد کنوني دانشگاه ها) از سطح انتظارات دانشجويان در تمامي شاخص هاي موردمطالعه است ؛ بنابراين فارغ از اينکه چه عواملي زمينه تقليل انتظار و يا افزايش سطح عملکرد دريافتي را فراهم ميسازد؛ ميتوان گفت که ميزان رضايت مندي پايين تر از سطح بايسته آن است و اين ١.
Gonzalez & Garazo جدول ٤: تحليل رگرسيون چند متغيره براي بررسي متغيرهاي پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) بررسي مدل اصلي تحقيق در جدول شماره ٥ وضعيت تأثير متغيرهاي موردمطالعه (چگونگي خدمات ، عملکرد و تعامل ، چگونگي فضا و تجهيزات ، تصوير از دانشگاه و چگونگي رفتار کارکنان ) بر متغير وابسته ، يعني رضايتمندي دانشجويان بررسي شده است .
Quality gap in educational services of students in Hormozgan University of Medical Sciences.
Reengineering quality management in higher education institutions (Case study: Yazd University graduate students).