چکیده:
الگوی ارتباط والد−فرزند، یکی از اجزای ضروری رشد کودکان است و بیشتر با مهمترین موفقیتهای کودکان، از جمله تواناییهای اجتماعی و شناختی آنها مرتبط است. همچنین، پایهای برای بیشتر جنبههای شخصیتی، نگرشی، احساسی و عادتی مردم است. پژوهش پیش رو، با هدف شناخت رابطه ساختاری الگوهای ارتباط والد−فرزند و مهارتهای ارتباطی با واسطهگری مدیریت هیجان و عزّت نفس انجام شد. شرکتکنندگان پژوهش شامل چهارصد تن از دانشجویان دانشگاههای جهرم بودند که به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامههای الگوهای ارتباط والد−فرزند (باقری، 1392)، مهارت ارتباطی (کویین دام، 2004 (، مدیریت هیجانی (راجر و نشوور، 1987) و عزت نفس (کوپراسمیت، 1967) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل مسیر از نوع مدلیابی معادلات ساختاری، نشان دادند که مدل پیشنهادی با دادههای این پژوهش برازش مناسبی دارد و اثر مستقیم الگوی ارتباط والد−فرزند بر مدیریت هیجانی و عزت نفس تایید شد. همچنین مدل نشان داد الگوی ارتباط والد−فرزند به واسطه عزّت نفس بر مهارتهای ارتباطی تاثیر دارد. نتایج بیانگر آن هستند که امنیتمداری پدر، عزّت نفس و مدیریت هیجانی را پیشبینی میکند و امنیتمداری مادر، مدیریت هیجانی و آزادیمداری مادر عزّت نفس را پیشبینی میکند و عزّت نفس در مهارتهای ارتباطی اثر دارد.
Parent-child relationship patterns are one of the essential components of child development and are often linked to the most important achievements of children, including their social and cognitive abilities. It is also the basis for most people's personality, attitudes, emotions and habits.The aim of this study was to investigate the structural relationship between Parent-Child Relationship Pattern and communication skills through Emotion Management and self-esteem. The participants were 400 university students selected by Stratified sampling method from Jahrom University. The participants completed the Bagheri’s parent-child relationship patterns questionnaire and test Communication Skills Questionnaire Quinn Dam, Emotion Management and self-esteem Coopersmit. The results indicated that the model had good fit indices. There were direct effects of Parent-Child Relationship Pattern on Emotion Management and self-esteem. The Parent-Child Relationship Pattern had an indirect effect on Communication Skills through self-esteem. The findings suggested that Father Circuit security predicted self-esteem and Emotion Management and Mother circuit security predicted Emotion Management, and Mother release predicted and self-esteem in turn determined Communication Skills.
خلاصه ماشینی:
رابطه میان الگوهای ارتباط والد ـ فرزند و مهارتهای ارتباطی، با میانجیگری مدیریت هیجانی و عزّت نفس: مدلیابی ساختاری راضیه اعتصامیپور 1 فریبرز باقری 2 مهدی زارع بهرام آبادی 3 چکیده الگوی ارتباط والد−فرزند، یکی از اجزای ضروری رشد کودکان است و بیشتر با مهمترین موفقیتهای کودکان، از جمله تواناییهای اجتماعی و شناختی آنها مرتبط است.
بهگونهای که شیوههای فرزندپروری نامناسب، به پیامدهای نامناسبی از قبیل: گرایش به رفتار بزهکارانه (کتامن، 2013)، رفتار پرخاشگرانه و سطوح بالای هیجان منفی در خلال نوجوانی (پترسن و فیشر، 11 2002 به نقل از مارکویی، درن، ساسمن، 12 2012)، انزوای اجتماعی و اختلالهای شخصیت (حیدرن Rabdell Anderson Burlaka Lippold, Jensen Panisoraraa Kilic, War, Kumandas Osred Kar Weidmann Chang, Yuan, Chen Clark Patterson and Fisher Marceau & Dorn & Susman به نقل از باقری و آشوری، 2013)، گرایش به استفاده از شیوههای ناسالم مدیریت هیجانی، مانند مصرف بیش از حد الکل (بکون، 1 2016) و...
) شکل 1: مدل مفروض پژوهش با مقادیر ضریب مسیر روش این پژوهش از نوع همبستگی بوده که در آن روابط میان یک متغیر پیشبینِ مشاهده شده (الگوی ارتباط والد−فرزند)، یک متغیر واسطهای مکنون (عزّت نفس) و یک متغیر واسطهایِ مشاهده شده (مدیریت هیجان) و یک متغیر ملاک مکنون (مهارتهای ارتباطی) درقالب الگوی معادلات ساختاری بررسی خواهند شد.
بحث هدف از انجام دادن این مطالعه بررسی رابطه ساختاری میان الگوی ارتباط والد−فرزند و مهارتهای ارتباطی، با واسطه مدیریت هیجان و عزّت نفس بود.
The relationship between self-esteem and parenting style: A cross-cultural comparison of Australian and Vietnamese Australian adolescents, Journal of Cross-Cultural Psychology, 30 (6), 742-761.