چکیده:
هدف: پژوهش حاضر، با هدف کشف مؤلفههای مدیریت دانش مؤثر بر استارتآپهای حوزه علم اطلاعات و دانششناسی صورت گرفت. روش پژوهش: پژوهش در دو بخش کیفی (فراترکیب و دلفی) و کمی (تحلیل عاملی اکتشافی) صورت گرفت؛ ابتدا مؤلفههای مدیریت دانش برای استارتآپها با روش فراترکیب شناسایی گردید و مؤلفههای شناسایی شده از طریق روش دلفی احصا شد. به منظور تلخیص و دستهبندی مؤلفهها از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. جامعه آماری در بخش دلفی 30 نفر از صاحبنظران حوزه علم اطلاعات و دانششناسی و مدیریت دانش، رشته مدیریت و برخی شرکتهای مرتبط با استارتآپهای در زمینه علم اطلاعات و دانششناسی بودند و در بخش اکتشافی نیز از نظرات 300 نفر از مدیران و کارشناسان استارتآپها در این حوزه بهره برده شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته بود. برای تحلیل دادهها از آزمونهای توصیفی میانگین، انحراف معیار، آزمون بارتلت و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که مؤلفههای مدیریت دانش استارتآپهای رشته علم اطلاعات و دانششناسی در نه مؤلفه اصلی شامل: شناسایی دانش، خلق دانش، ساماندهی دانش، ارائه دانش، تسهیم دانش، کاربست دانش، توسعه دانش، تغییر دانش و حفاظت از دانش قرار میگیرند، که جمعاً 70/096 درصد از واریانس مدیریت دانش استارتآپهای رشته علم اطلاعات و دانششناسی را تبیین میکنند. بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، مؤلفههای کاربست دانش، تسهیم دانش و خلق دانش به ترتیب مهمترین مؤلفههای مدیریت دانش در استارتآپهای علم اطلاعات و دانششناسی هستند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش میتواند به عنوان الگویی برای پیادهسازی مدیریت دانش استفاده شده و بدین ترتیب زمینه را برای رشد و توسعه هرچه بیشتر اینگونه استارتآپها را فراهم کرد.
Objective: Today, the role of physical and financial resources as a competitive advantage among organizations has diminished and is largely based on strategic management of knowledge and knowledge assets. This, in turn, has led to the emergence of companies and organizations whose core foundation is knowledge and application of ideas, creativity, and innovation in the realities of the new business world. Therefore, the present study was conducted with the aim of identifying the components of knowledge management that affect the startups in Knowledge and Information Science. Methodology: The present study was conducted in two parts: qualitative (Meta synthesis and Delphi) and quantitative (exploratory factor analysis); first, the components of knowledge management for startups were identified by the Meta synthesis method and the components identified by the Delphi method were counted. Then, exploratory factor analysis was used to summarize and categorize the components. The population of the study included 30 experts in the field of Knowledge and Information Science and knowledge management, and in the exploratory section, the opinions of 300 IT startup managers were used. The research instrument was a researcher made questionnaire. The data were analyzed through SPSS software using mean and standard deviation, Bartlett and KMO test, and exploratory factor analysis. Finding: The findings show that the components of the knowledge management of startups in Knowledge and Information Science are nine factors of knowledge recognition, knowledge creation, knowledge organization, knowledge presentation, knowledge sharing, knowledge application, knowledge development, knowledge change and knowledge protection, which explain 70.096 percent of the variance of Knowledge Management of Startups in Knowledge and Information Science. The results of exploratory factor analysis also show that the components of knowledge application, knowledge sharing and knowledge creation are the most important components of knowledge management of startups in Knowledge and Information Science, respectively. Conclusion: The results of this research can be used as a model for the implementation of knowledge management and thus provide the ground for the growth and development of such startups as much as possible.
خلاصه ماشینی:
Dalmarco, Maehler, Trevisan & Schiavini 5.
Centobelli, Cerchione & Esposito 3.
1. Sulieman, Habibu & Aminu ٢.
در اين مطالعه کمي نيز نقش بسياري از مؤلفه هاي مديريت دانش چون سامان دهي، محافظت ، توسعه و تغيير دانش ناديده گرفته شده است .
بر اساس ادبيات پژوهش که به آن پرداخته شد، در اين پژوهش تأثير ٦٠ مؤلفه از عوامل مؤثر براي به کارگيري موفقيت آميز مديريت دانش در استارت آپ ها، در قالب نه عامل اصلي شناسايي دانش ، خلق دانش ، سازمان دهي دانش ، ارائه دانش ، تسهيم دانش ، کاربست دانش و توسعه دانش ، تغيير دانش ، حفظ دانش که طبق بررسي مدل هاي مديريت دانش ، جز فرايندهاي اصلي مديريت دانش ميباشند، بررسي ميشود؛ اين شاخص ها از بررسي پيشينه پژوهش به دست آمدند.
به اين منظور، پژوهش حاضر به منظور شناسايي مؤلفه هاي مديريت دانش استارت آپ هاي رشته علم اطلاعات و دانش شناسي صورت گرفت .
نتايج پژوهش نشان داد مؤلفه هاي مديريت دانش استارت آپ ها در علم اطلاعات و دانش شناسي در نه مؤلفه شناسايي دانش ، خلق دانش ، سازمان دهي دانش ، ارائه دانش ، تسهيم دانش ، کاربست دانش و توسعه دانش ، تغيير دانش ، حفظ دانش قرار ميگيرند.
سپاسگزاري اين پژوهش مستخرج از رساله دکتري با عنوان «شناسايي مؤلفه هاي مديريت دانش مؤثر بـر اسـتارت آپ هـاي علم اطلاعات و دانش شناسي و ارائه مدل » است .
The Effect of Knowledge Management Processes on Dynamic Capability in Knowledge-Based Organizations (Case Study: Science and Research Branch, Islamic Azad University), Journal of Academic Librarianship and Information Research, 51(4).