چکیده:
محبوبیت بالای شبکه اجتماعی اینستاگرام در ایران و جهان موجب شده است بسیاری از کاربران جذب این شبکه شوند. امکانات پلتفرم این شبکه اجتماعی نیز فضای مناسبی را برای فعالان اقتصادی و شرکتهای مختلف فراهم آورده است تا تبلیغات خود را در این شبکه ارائه دهند و کاربران را برای خرید خدمات یا کالاها ترغیب کنند. آمارهای منتشرشده نیز نشان میدهد که بسیاری از شرکتهای داخلی و خارجی در این زمینه سرمایهگذاری کردهاند. این مقاله بر این پرسش اصلی متمرکز است که چگونه میتوان سنجههایی برای بررسی میزان اثرگذاری تبلیغات در شبکه اینستاگرام ارائه کرد؟ برای پاسخ به این پرسش از روش تحلیل محتوا استفاده شده است و 36 پژوهش شاخص در این عرصه ( 18 پژوهش داخلی و 18 پژوهش خارجی) مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. نتایج حاصل از این بررسی نشان میدهد که برای سنجش اثرگذاری تبلیغات در اینستاگرام میتوان بر روی چهار مولفه، شامل ابعاد مرتبط با تبلیغ، ابعاد اثرگذاری روانیـ زیستی، ابعاد مرتبط با برند و ابعاد مرتبط با رسانه تاکید کرد. هریک از این ابعاد خود شامل مقولههای مختلفی هستند که پژوهشگران، ارتباط میان آنها و اثرگذاری تبلیغات در اینستاگرام را مورد تایید قرار دادهاند. در نهایت، با توجه به وضعیت خاص بهرهگیری از اینستاگرام در ایران، پیشنهادهایی ارائه شده است تا صاحبان صنایع و شرکتها بتوانند در این عرصه به موفقیت بیشتری دست یابند.
Instagram is highly popular social network in Iran and the world and has
been able to attract many opinions. The platform's features of this social
network provide a good opportunity for economic operators and companies
to advertise on the network and encourage audiences to buy services or
goods. Published statistics also show that many domestic and foreign
companies have invested in this field. With this description, the question
arises as to how can we measure the effectiveness of advertising on the
Instagram network? To answer this question, content analysis method has
been used in this research. 36 research indicators in this field (18 internal
studies and 18 external studies) have been evaluated and attempts have been
made to provide dimensions and components for measuring this effect. The
results of this study show that to measure the effectiveness of advertising on
Instagram, one can focus on four dimensions, including dimensions related
to advertisement, psycho-social impact dimensions, brand-related
dimensions, and dimensions related to media. Each of these dimensions
includes the various components that researchers have approved of the
relationship between them and the effectiveness of advertising on the
Instagram. At the end of this research, given the particular status of the use
of Instagram in Iran, suggestions were made for the owners of the industries
and companies that could be successful in this field.
خلاصه ماشینی:
از آنجا که شبکه هاي اجتماعي به راحتي در دسترس همگان قـرار گرفتـه و در ميـان خانواده ها نفوذ پيدا کرده اند، امروزه از اين رسانه هـا بـه عنـوان يکـي از ابزارهـاي مهـم و پرقدرت در بازاريابي اينترنتـي و برندسـازي يـاد مـي شـود کـه از طريـق آنهـا ، برنـدها مي توانند به سادگي و با هزينه اي مقرون به صرفه نسبت به روش هاي سنتي ، پيام ، اهداف و برنامه هاي خود را در اختيار کاربران و مخاطبان هدف قرار دهنـد و جايگـاه مناسـب و ويژه اي را در جامعه براي برند خـود ايجـاد کننـد.
براساس تحقيقات جديد در آمريکا، ٨٦ درصـد از بازاريـاب هـا اعتقـاد دارنـد، شبکه هاي اجتماعي براي کسب و کارشان با اهميت هستند و شرکت هـاي تجـاري ايـن کشور تا سال ٢٠٢٢ ميلادي بالغ بر ١٧ ميليون دلار برروي تبليغات از طريق شبکه هاي اجتماعي سرمايه گذاري خواهند کرد اين در حـالي اسـت کـه هنـوز فقـط ٣/٤درصـد از مديران شرکت ها تأثير ويژه محيط مجازي بر روي عملکرد کسـب و کارشـان را گـزارش داده اند.
با اين حال بررسي اوليه متون منتشرشده در مورد اينستاگرام نشان ميدهد کـه ايـن شـبکه اجتمـاعي باوجود امکانات مختلفي که براي ديده شدن فعاليت هاي اقتصادي ايجـاد مـيکنـد، هنوز به طور جدي مورد توجه محققان و پژوهشگران حوزه مديريت بازار و بازاريـابي قرار نگرفته است .
0, Social Media, and Creative Consumers: Implications for International Marketing Strategy,” Business Horizons, 55, 3, 261–71.
Marketing Communications: Integrating Offline and Online with Social Media.
Marketing to the Social Web: How digital customer communities build your business.
The New Community Rules: Marketing on the Social Web. Sebastopol, CA: O’Reilly Media Inc. Wuyts, S.