چکیده:
فناوری و رسانههای دیجیتال، با تغییر تفکر، تاثیر بسزایی در توسعه فرهنگی کودکان دارند. وابستگی کودکان به ابزارهای دیجیتال به ویژگیهای متمایز گروههای کودکان در جوامع مدرن تبدیل شده است؛ زیرا آنها تحت تاثیر فناوری و رسانههای دیجیتالی قرار دارند. به همین منظور، این مطالعه باهدف شناخت تاثیر فناوری و رسانههای دیجیتال در توسعه فرهنگ کودک از دیدگاه معلمان و والدین و راهکارهایی برای توسعه فرهنگ کودکان انجام گرفته است. جمعیت آماری این تحقیق را اولیا و معلمان مدارس ابتدایی تشکیل میدهند. تعداد 25 مدرسه از 6 منطقه(یک،3، 15، 5 ، 22 و 19) تهران بصورت خوشه ای انتخاب شدند. تعداد 697 پرسشنامه از والدین و تعداد 694 پرسشنامه از معلمان تکمیل شده و قابل قبول مبنای تحقیق قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان میدهد که از نظر والدین و معلمان، مهمترین جنبه تحت تاثیر فرهنگ کودکان، بعد عقلانی و هوشی آنهاست. پس از این جنبه، بعد زیبایی شناختی و اجتماعی فرهنگ کودکان بیشترین اثرپذیری را از فناوری رسانههای دیجیتال دارد. در نهایت، به منظور دستیابی به راهکارهایی برای بهرهمندی از رسانهها و فناوریهای دیجیتال به منظور توسعه فرهنگ کودکان با 15 تن از متخصصین این حوزه مصاحبه انجام شد. آموزش و پرورش و خانوادهها میتوانند از نتایج این پژوهش استفاده نمایند.
Digital media and technologies can provide new perspectives for children. Children’s technology dependency has become a major issue for modern societies, since they are deeply influenced by that. Due to this important trend, this study is conducted to determine teachers’ and parents’ perceptions of the role of technology and digital media in developing children’s culture, as the most effective people around children. The population of the study was teachers and parents of the students from 12 schools where located in Tehran and was selected using cluster sampling. 697 questionnaires were filled for data analysis. Findings showed that from the viewpoints of teachers and parents alike, digital media and technologies influence the aesthetic and social aspect of the children culture more than other factors, follow by the intellectual aspect. After the survey was completed, an interview conducted with the 15 experts to explore more insights about the challenges in this regard. They declared some useful recommendations for parents, teachers, government, and schools to benefit the capacities of the new digital media and technologies.
خلاصه ماشینی:
به همين منظور، اين مطالعه با هدف شناخت تأثير فناوري و رسانه هاي ديجيتال در توسعه فرهنگ کودک از ديدگاه معلمان و والدين و راهکارهايي براي توسعه فرهنگ کودکان انجام شده است .
به منظور توسعه پژوهش ايشان ، در ايران ، اين مطالعه با هدف تعيين اثرگذاري فناوري رسانه هاي ديجيتال در توسعه فرهنگ کودک از ديدگاه معلمان و والدين ، که به عنوان افراد مؤثرتر در زندگي يک کودک در نظر گرفته شده اند، انجام شد.
علاوه بر اين ، معلمان در مورد استفاده از فناوري رسانه هاي ديجيتال در سال هاي اوليه ، نگراني هاي خود را اينگونه مطرح مي کنند که : ١- محتواي نامناسب و پيام هاي تجاري کودکان را مورد هدف قرار مي دهند؛ ٢- کودکان شروع به انزواگرايي کرده و احساس تنهايي بيشتري مي کنند و در نتيجه تأثير منفي بر توسعه اجتماعي- عاطفي کودکان دارد؛ ٣- بازداري کودکان از زمان بازي در فضاي باز و فعاليت بدني و در نهايت منجر شدن به چاقي بيشتر در دوران کودکي )٥٩ :٢٠١٥ ,Donohue).
فناوري رسانه هاي ديجيتال از جنبه زيبايي شناسي )٢٠١٧ ,Ihmeideh and Alkhawaldeh) روش شناسي پژوهش اين تحقيق توصيفي و از نظر هدف کاربردي است .
بر اساس جدول شماره ٣ تمامي مقادير سطح معني داري بيشتر از ٠,٠٥ است و لذا نشان مي دهد که معلمان و والدين نسبت به تأثير رسانه و فناوري هاي ديجيتال بر فرهنگ کودکان ، از نظر آماري ، نظر مشابهي دارند.
Teachers‘ and parents‘ perceptions of the role of technology and digital media in developing child culture in the early years.