چکیده:
استفاده از بازیهای رایانهای در میان کودکان به سرعت در حال گسترش است و به یکی از ابعاد عادی زندگی روزمره تبدیل شده است. این بازیها با برخورداری از پتانسیلهای نوآورانه میتواند انگیزههای درمانی، تقویت مهارتهای کاربردی و تسهیل در تعالیم و مفاهیم درسی را فراهم آورد. علاوه بر ابعاد مثبت این بازیها واجد آثار و عوارض منفی بوده و از سوی دیگر غرقشدن کورکوانه کودکان و نوجوانان در فضای بازیهای رایانهای برابر خواهد بود، با غوطهوری شرکتهای سازنده این بازیها در سودها و منافع سرشار.
این پژوهش با هدف تضمین حق بازی، شادی و سرگرمی، به روش توصیفی ـ تحلیلی با استفاده از قوانین و مقررات داخلی و میثاقهای بینالمللی و سایر منابع کتابخانهای، به حمایت از حقوق کودکان در برابر بازیهای زیانبار با توسل به نظریههای جامعهشناختی، قوانین داخلی و اسناد بینالمللی را مورد مداقه قرار داده است. این تحقیق بر آن است تا با بررسی فواید و مضرات بازیهای رایانهای به تشریح انواع حمایت و بیان الزامات و بایستههای قانونی حمایت و مصونسازی استفادهکنندگان از عوارض نامناسب زیانبار این بازیها بپردازد.
The use of computer games among children is rapidly expanding and it has become an integral part of children's daily lives. These games, with their innovative potential, can provide motivation for therapy, enhance practical skills and facilitate teaching and learning concepts. In addition to the positive aspects, playing these games has negative effects and on the other hand, kids drowning in computer games will lead to earn profits and benefits by the companies that make these games. This study, with descriptive-analytical method using domestic laws and regulations and internationals treaties and other library resources; was carried out to examine the protection of the children's rights from harmful computer games by applying sociological theories; domestic law and international documents and has used descriptive, analytical method aimed to ensure the right to play, enjoy and entertain. The present study was conducted aimed to examine the benefits and disadvantages of computer games to express legal requirements and protections and protect users from harmful effects of these games.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش با هدف تضمين حق بازي، شادي و سرگرمي، به روش توصيفي ـ تحليلي با استفاده از قوانين و مقررات داخلي و ميثاق هاي بين المللي و ساير منابع کتابخانه اي، به حمايت از حقوق کودکان در برابر بازيهاي زيان بار با توسل به نظريه هاي جامعه شناختي، قوانين داخلي و اسناد بين المللي را مورد مداقه قرار داده است .
صرف نظر از فضاي جرم و جنايت امروزه ، بازيهاي رايانه اي به عنوان فرصت و ابزاري براي انتقال پيام و آموزش نيز شناخته ميشود و دولت ها و سازمان ها با علم به اهميت موضوع در تلاش اند تا محتواي موردنظر خود را در اين بازيها بگنجانند (١)، از طرفي رواج انواع بازيهاي رايانه اي علاوه بر بدآموزيها و ياددهي چيزها، عملا وقت مفيد کودکان را از دو حق مهم «آموزش و تربيت صحيح » و نيز «حق رشد در محيط طبيعي سالم » محروم ميکند (٢).
As Voting Characters in Promotion of International Peace and Security, Proceedings of the Conference on International Law and Computer Games.
Tehran: Shahredanesh Publishing The SD Institute of Law Reseach and Study; 2017.
Using New Tools and Summaries in Teaching Human Rights to Youth, Online Computer Games Using the Server, Proceedings of the Conference on International Law and Computer Games.
The Role of Computer Games in Children's Human Rights Education, Proceedings of the Conference on International Law and Computer Games.