چکیده:
همکاری زنجیره تأمین بعنوان یک رویکرد جمعی مؤثر علیه رقبای بازار، در پی بهبود عملکرد زنجیره تأمین است. برای شکلگیری همکاری در زنجیره تأمین باید به این پرسش پاسخ داد که عوامل مؤثر بر همکاری زنجیره تأمین کداماند و روابط میان آنها چگونه است؟ برای پاسخگویی به این سؤالها، این پژوهش با بهکارگیری رویکردی ترکیبی در پی توسعه مدلی از عوامل مؤثر بر همکاری زنجیره تأمین است. بدینمنظور پس از مرور نظاممند پژوهشهای حوزه همکاری زنجیره تأمین که با هدف شناسایی عوامل مؤثر انجام شد، با بهکارگیری مدل پشتیبانی اجماع گسسته میان خبرگان اجماع حاصل شد و عوامل منتخب شناسایی شدند؛ سپس با بهکارگیری دو رویکرد مدلسازی ساختاری ـ تفسیری و نقشههای شناختی فازی، ضمن شناسایی روابط و تعاملات و همچنین تقسیمبندی نوع متغیرها، قوت روابط میان آنها نیز تعیین شد. بهکارگیری این دو روش مکمل، ضمن رفع نقاط ضعف این دو رویکرد، موجب تقویت مدل ساختاری حاصل به شکل کمّیکردن قوت روابط میشود. مدل حاصل ضمن اینکه نحوه اثرگذاری متغیرهای مؤثر بر همکاری را از حیث سطوح و تقدم و تأخر مشخص میسازد، قدرت انتخاب در مورد قوت متغیرها را نیز فراهم میآورد که میتواند مبنایی مناسب برای تصمیمگیری مدیران بهمنظور توسعه همکاری زنجیره تأمین فراهم کند.
Supply chain collaboration as a collective approach to compete against rivals, aims to improve performance of supply chain. In order to develop collaboration across supply chain it is vital to identify factors affecting collaboration and their interactions. to do so, we have proposed a hybrid methodology to develop a model of factors affecting supply chain collaboration. In first step, Systematic Literature Review was used to identify factors affecting supply chain collaboration. Then, Discrete Consensus Support Model was employed to make close consensus among experts and to select the most preferred factors. In next step interpretive structural modeling and fuzzy cognitive maps were used to develop hierarchical structure of interactions among factors and also to determine the strength of causality relations. Simultaneous use of these two methods compensates the weakness of both methods by developing a quantified structural model of factors affecting supply chain collaboration. The developed model provides useful information about relationships among factors and also the strength of these relations which facilitate the decision-making process for managers of home appliance companies to develop collaboration.