چکیده:
این پژوهش با هدف ارائه مدل وتحلیل کاربرد مدیریت دانش در بهسازی کارکنان انجام شد. پژوهش از نوع کیفی و با روش آمیخته اکتشافی تحلیلی بود. جامعه آماری دو گروه استادان رشته نفت در دانشگاه آزاد دارای رشته نفت در خوزستان به تعداد 30 نفر عضوهیات علمی تمام وقت و مدعو و مدیران ارشد و میانی مناطق نفتخیز جنوب به تعداد 100 نفر بود. نمونه آماری مدیران با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و استادان با روش نمونهگیری تصادفی ساده به تعداد20 نفر از هر دوگروه انتخاب شدند. حجم نمونه براساس تکنیک دلفی انتخاب شد.جمعآوری دادهها با استفاده از ابزار تحقیق پرسشنامه تشریحی محقق ساخته صورت گرفت. روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از نظر متخصصان و بررسی نتایج پایلوت، تایید شد. فرضیههای پژوهش براساس مولفههای اصلی و عوامل زیرساخت مدیریت دانش، مقایسه شرکتهای مناطق نفتخیزجنوب با چند شرکت برند نفتی، چگونگی بازگشت مجدد دانش فنی کارکنان، ارزیابی مدل سه بعدی محقق ساخته مدیریت دانش تنظیم شد. با استفاده از تکنیک دلفی به شکل کتبی و سپس مصاحبه عمیق و نیمه سازمان یافته در 3 راند جداگانه نظر افراد بررسی شد. با استفاده از روش تحلیل محتوا و آمار توصیفی دادهها،طبقهبندی، کدگذاری،بررسی، نمرهگذاری و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد چرخه دانش کارکنان در سطوح مختلف ضعیف و دانش فنی به شکل سنتی منتقل و اغلب همراه کارکنان بازنشسته از سیستم خارج می شود. مدیران درک کاملی از تاثیر و مزایای کاربرد مدیریت دانش در بهبود سازمانی و بهسازی کارکنان ندارند. در پایان هرم رهبری دانش و مدل سه بعدی مدیریت دانش که هر دو محققساخته بودند، پیشنهاد داده شد.
The purpose of this study was to present a model and analyze the application of knowledge management in staff improvement. The research was a qualitative and analytical exploratory mixed method. Statistical population of two groups of petroleum engineering faculty member at Islamic Azad University of Khuzestan with 30 of full-time and adjucent members and 100 persons of senior and middle managers in the national southern oilfields company. The statistical sample of managers was selected by stratified random sampling method and the faculty members were selected by simple random sampling method from 20 individuals in each group. Sample size was selected based on Delphi technique. Data were collected using a researcher-made questionnaire. Its ostensible and content validity was confirmed by expert opinion and pilot study results. The research hypotheses were adjusted based on the main components and knowledge management infrastructure factors, comparison of NIOC with several oil brand companies, how to return technical knowledge of staff, evaluation of researcher-made 3D model of knowledge management. Written Delphi technique and in-depth semi-structured interviews were conducted in 3 separate rounds. Data were analyzed, classified, coded, reviewed, scored and analyzed using content analysis method. The results show that the knowledge cycle of employees at various levels is weak and technical knowledge is traditionally transferred and it is often logged out with retired employees.Managers do not fully understand the impact of knowledge management on organizational improvement and employee improvement. Finally, the knowledge leadership pyramid and the three-dimensional model of knowledge management were both researcher-mode have proposed.
خلاصه ماشینی:
فرضیههای پژوهش براساس مولفههای اصلی و عوامل زیرساخت مدیریت دانش، مقایسه شرکتهای مناطق نفتخیزجنوب با چند شرکت برند نفتی، چگونگی بازگشت مجدد دانش فنی کارکنان، ارزیابی مدل سه بعدی محقق ساخته مدیریت دانش تنظیم شد.
با توجه به جایگاه مناطق نفتخیزجنوب به عنوان بزرگ ترین شرکت بهرهبرداری نفت وگاز ایران، مساله مهم دراین نوشتاراین است که مشخص شود وضعیت وفرایند اجرای مدیریت دانش و کیفیت این فرایند در شرکتهای تابعه مناطق نفتخیزجنوب چگونه است؟ هم چنین در پی آن است که دیدگاه نخبگان دانشگاهی مرتبط با رشته نفت و مدیران اجرایی صاحب تجربه و دانش عملی را در این خصوص بررسی کرده و مدل مورد توافق هردو گروه را طراحی ودر پایان راهکارهای لزم را ارائه دهد.
پیشینه پژوهشی عباسزاده، حسنیو همکاران درسال١٣٩٧ در پژوهشی توصیفی همبستگی با روش معادلت ساختاری با عنوان توسعه منابع انسانی پایدار اثرات کانال مدیریت دانش و عوامل سازمانی در شرکت ملی انتقال گاز منطقه یک به این نتیجه رسیدند که عوامل سازمانی با توسعه منابع انسانی با نقش میانجی فرایند مدیریت دانش تاثیر مثبت، مستقیم و معنادارداشته است)٢٠١٨,et al&Abbaszadeh ).
کنجکاومنفرد و اردکانی در سال ١٣٩٣ در پژوهشی با عنوان تحلیلی بر وضعیت ابعاد مدیریت دانش در نهادهای آموزش عالی و بررسی رابطه آن با نوآوری دریافتند که بین تمام مولفههای متغیرهای پژوهش رابطه معنیدار وجود دارد)٢٠١٤,Ardakani &konjkavmonfared (.
ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته دارای ٥ سوال تشریحیگستردهپاسخ مرتبط با مدل تحقیق براساس)مولفههای اصلی مدیریت دانش، عوامل زیرساخت مدیریت دانش، مقایسه فرایندکاری شرکتهای مناطق نفتخیزجنوب با چند شرکت برند دنیا، فرایند بازگشت چرخه دانش کارکنان در مراحل مختلف شغلی تا زمان بازنشستگی، ارزیابی مدل کاربردی محققساخته تنظیم شد.