چکیده:
ارزیابی و مدیریت عملکرد یکی از مباحث ویژه مدیریت منابع انسانی استراتژیک است و ابزار مناسبی برای ارتقای عملکرد
کارکنان و سازمان بهحساب میآید. در صورتی که مدیریت عملکرد با ملزومات و پیشنیاز آن در سازمان طراحی و اجرا
شود میتواند بخشی از مسائل و مشکلات سازمان را شناسایی و در جهت حل آنها راهکارهای عملی ارائه کند. چراکه
شناسایی نیازهای مردم و آگاهی از خواستههای آنها نقشی تعیینکننده در تعیین اولویتهای مدیریتی و کارآمدسازی
نظام مدیریت شهری دارد. مدیریت همهجانبه و پایدار شهر زمانی عملی خواهد شد که شهروندان از عملکرد سازمان
شهرداری رضایت داشته باشند؛ زیرا که رضایتمندی شهروندان از عملکرد سازمانهاء در بپهبود مدیریت شهری و افزایش
کارآیی مدیریت شهری نقش اساسی ایفاء میکند. در پژوهش حاضر هدف سنجش میزان رضایتمندی از عملکرد مدیریت
شهری با تاکید بر خدمات شهری در شهر ایذه میباشد. ماهیت این پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی-تحلیلی و
جمع آوری اطلاعات به شیوه میدانی از طریق پرسشنامه بوده است. جامعه آماری تحقیق بر اساس فرمول کوکران ۳۰۰
نفر برآورد شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شده است. نتایج بهدستآمده از آزمون T تک
نمونهای متوسط به پایین بودن رضایتمندی شهروندان از خدمات شهری را نشان میدهد. همچنین این آزمون نشان میدهد
که شهروندان از بیان ۴ شاخص (آموزشی,» اداری» انتظامی و بهداشتی) بیشترین رضایت را از شاخص اداری اظهار کردهاند.
همچنین دیگر نتایج نشان دادند که متغیرهای جنس» تحصیلات و شغل بر رضایتمندی از شهرداری تاثیر دارد.
Identifying the needs of the people and being aware of their demands has a decisive role
in determining the management priorities and the efficiency of the urban management
system. Comprehensive and sustainable management of the city will be implemented
when citizens are satisfied with the performance of the municipal organization. Because
citizen satisfaction with the performance of organizations, plays an essential role in
improving urban management and increasing the efficiency of urban management. In
the present study, the aim is to measure the level of satisfaction with the performance of
urban management with emphasis on urban services in Izeh. The nature of this applied
research and its method has been descriptive-analytical and data collection in a field
method through a questionnaire. The statistical population of the study is estimated
based on Cochran's formula of 300 people. SPSS software was used to analyze the data.
The results obtained from one-sample t-test show a moderate to low level of citizens'
satisfaction with municipal services. This test also shows that citizens are most satisfied
with the expression of 4 indicators (educational, administrative, disciplinary and health).
Other results also showed that the variables of gender, education and job affect the
satisfaction of the municipality.
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق، میزان رضایتمندی از عملکرد مدیریت شهری با تأکید بر خدمات شهری در شهر ایذه مورد سنجش قرار گرفته است و هدف آن است که با بررسی این مورد بتواند نکات و عوامل مهمی که می توانند در رابطه با عملکرد سازمانی تأثیر مثبت داشته باشد، شناسایی نماید به طوری که یافته های پژوهش حاضر می تواند مدیران شهری را بر بالا بردن رضایتمندی شهروندان و افزایش مشارکت مردم در اجرای طرح های عمرانی، رفاهی، فرهنگی و...
لذا پژوهش حاضر به دنبال پاسخ دهی به دو سوال ذیل است: 1- رضایتمندی شهروندان شهر ایذه از خدمات شهری به چه میزان است؟ 2- آیا بین ویژگی های زمینه ای و رضایتمندی از عملکرد مدیریت شهری در حوزه خودمات شهری رابطه وجود دارد؟ 2- مبانی نظری در جامعه امروز نیاز بشر به هم زیستی در سطح بالایی احساس می گردد و این هم زیستی در قالب شهرها تحقق می یابد (Shakeri, 2002: 81).
در اثر این، نتایج عملکرد مانند رضایت مشتری، به طور فزآینده ای اهمیت یافته است Akgul, 2012: 556) بنابراین کارآمدی شهرداری به عنوان سازمان عمومی ارائه دهنده خدمات در سطح محلی، نقش مهمی در ایجاد ظرفیت های توسعه در هر جامعه دارد؛ اما داوری صحیح در مورد این توان زمانی میسر است که عملکرد آنها با استفاده از روش های دقیق موردسنجش قرار گیرید.
نتایج بدست آمده از خدمات بهداشتی-درمانی گویای آن است که شهروندان حدود 10 درصد خدمات این شاخص را در سطح عالی، 15 درصد بسیار خوب، 30 درصد خوب، 25 درصد متوسط و 19 درصد ضعیف ارزیابی کردهاند (جدول 2).