چکیده:
پیشزمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش تاب آوری بر گرایش به سوء مصرف مواد و افزایش اعتماد به نفس انجام شد.
مواد و روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونه‏ گیری در دسترس، نمونه‏ ای 40 نفری از میان دانش آموزان (20 نفر گروه کنترل و 20 نفر گروه آزمایش) انتخاب شد. پس از انتخاب گروه نمونه و انتصاب تصادفی آن ها به گروه های آزمایشی و گواه، از هر دو گروه در یک زمان پیش آزمون انجام شد. پس از آن تاب آوری را در دوازده جلسه به دانش آموزان گروه آزمایش آموزش داده و پس از پایان این مدت به منظور مقایسه اثر این مداخله از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. برای جمع آوری داده های پژوهش، از پرسشنامه گرایش به مواد افیونی، مقیاس تاب آوری کونور – دیویدسون و آزمون عزت نفس آیزنک استفاده شد. برای آزمون فرضیهها از آزمون تحلیل کوواریانس به وسیله SPSS استفاده شد
یافتهها: یافته ها نشان داد مقدارF بدست آمده در منبع تغییرات گروه، در سطح (0.05p) در راستای آموزش تاب آوری برای تمامی فرضیات معنی دار بوده است.
بحث و نتیجهگیری: آموزش تاب آوری بر افزایش تاب آوری، اعتماد به نفس و کاهش گرایش به مواد بطور معناداری اثربخش بوده است همچنین آموزش تاب آوری بر کاهش انتظارات منفی کلی و افزایش تغییرات انتظاری مثبت در خود و نفوذ در دیگران و افزایش انتظارات مثبت اندیشی و روانی در دانش آموزان به طور معناداری اثربخش بوده است.
This research was conducted with purpose of effectiveness of resilience training on reducing substance abuse trends and increase confidence in high school female students of Tehran. The research method was quasi-Experimental. Statistical population included female students in high school of Tehran. That was selected 40 students (20 people in the control group and 20 people in the experimental group) by the available sampling method. After selecting a sample and random assignment to experimental and control groups, was conducted pre-test at both groups with simultaneously. Then were trained the resilience of the experimental group in twelve sessions and were tested at the end of this term in order to compare the effect of this intervention from both groups. For data collection was used opioid orientation questionnaire, scale resiliency Connor - Davidson and self-esteem test Eysenck. To test the hypotheses was used covariance test by SPSS. The results showed, F value obtained in source group changes were significant in level (p≤0.05) for all assumptions, as resilience training is significantly more effective to increase resilience, confidence and reduce substance abuse trends. As well as resiliency training is significantly effective on reducing the overall negative expectations and increase their positive expectations and positive thinking and mental influence others and expectations of students.