چکیده:
توانمندسازی اخلاقی در سبک زندگی خانوادهها اصلیترین ارزشهایی است که باید در بنای یک زندگی سالم به آن توجه شود چراکه در نبود ارزشهای اخلاقی و تقویت آنها بنای شکلگیری شخصیت دانش آموزان به خطر افتاده و آزار رسانی به روح و روان آنها اتفاق میافتد از این نظر توجه به این امر لازمه یک خانواده سالم است. بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی رابطه توانمندی اخلاقی و باورهای اخلاقی در سبک زندگی خانوادهها بر کاهش میزان آزاردیدگی هیجانی انجام گرفت. روش پژوهش کاربردی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری مشاوران دفاتر روانشناسی خانواده شهر اهواز میباشد که 110 مشاور و دستیار مشاور به عنوان نمونه به روش هدفمند انتخاب شدند ابزارهای پژوهش چهار پرسشنامه توتنمندسازی اخلاقی، باورهای اخلاقی، سبک زندگی و آزاردیدگی هیجانی بود که پایایی آنها به ترتیب 89/ 0، 91/ 0، 86/ 0 و 82/ 0 از طریق آزمون آلفای کرونباخ محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از دو سطح آمار توصیفی (درصد، میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون از نوع معادلات ساختاری) استفاده شد. پژوهش نشان داد توانمندسازی اخلاقی در سبک زندگی خانوادهها میتواند میزان آزاردیدگی هیجانی دانش آموزان را کاهش دهد. همچنین باورهای اخلاقی در سبک زندگی خانوادهها میتواند میزان آزاردیدگی هیجانی دانش آموزان را کاهش دهد. توانمندسازی اخلاقی و باورهای اخلاقی در سبک زندگی خانوادهها میتواند آزاردیدگی هیجانی دانش آموزان را کاهش دهند و از آسیبها و پیامدهای منفی آزاردیدگی در فرزندان جلوگیری کند.
خلاصه ماشینی:
تاثیر توانمندسازی اخلاقی و باورهای اخلاقی درسبک زندگی خانوادهها برکاهش میزان آزاردیدگی هیجانی دانش آموزان (تاریخ ارسال 25/12/1398 تاریخ پذیرش 20/06/1399) لیلا نعمتی دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا همدان سهیل سبزکار کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اهواز سیده غزاله موسوی قهفرخی کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه شهید چمران اهواز چکیده توانمندسازی اخلاقی در سبک زندگی خانوادهها اصلی ترین ارزشهایی است که باید در بنای یک زندگی سالم به آن توجه شود چراکه در نبود ارزشهای اخلاقی و تقویت آنها بنای شکل گیری شخصیت دانش آموزان به خطر افتاده و آزار رسانی به روح و روان آنها اتفاق می افتد از این نظر توجه به این امر لازمه یک خانواده سالم است.
جامعه آماری مشاوران دفاتر روانشناسی خانواده شهر اهواز می باشد که 110 مشاور و دستیار مشاور به عنوان نمونه به روش هدفمند انتخاب شدند ابزارهای پژوهش چهار پرسشنامه توتنمندسازی اخلاقی، باورهای اخلاقی، سبک زندگی و آزاردیدگی هیجانی بود که پایایی آنها به ترتیب 89/0، 91/0، 86/0 و 82/0 از طریق آزمون آلفای کرونباخ محاسبه شد.
اما آنچه اهمیت این پژوهش را دو چندان ساخته این است، با وجود آگاهیهای خانواده و اقدامات پیشگیرانه و آموزشهایی که در رابطه با توانمندسازی اخلاقی برای درونی کردن اخلاق در والدین و افزایش حس مسئولیت پذیری اخلاقی و مخافظتی آنان از فرزندان که در این میان اجرا می شود، روزانه ما شاهد اتفاق این آزارها هستیم و این افزایش شیوع منجر به آن شده است که مطالعه و ضرورت انجام آن احساس شود.
نتیجه گیری این پژوهش با هدف بررسی رابطه توانمندسازی اخلاقی و باورهای اخلاقی در سبک زندگی خانوادهها بر کاهش میزان آزاردیدگی هیجانی انجام گرفت.
Effects of Child Abuse on the Academic Performance of Primary School Learners in the Manzini Region, Swaziland, World Journal of Education; 7 (5).