چکیده:
هدف: در نوشته حاضر سعی بر این است تا گرایشات اخلاقی مهمی که در بحث اخلاق سیاسی مورد توجه قرار میگیرند معرفی میشود و سپس از این مساله بحث میشود که اخلاق سیاسی مطلوب در جامعه کنونی ایران چه باید باشد؟ کدام الگو و نظریه اخلاق سیاسی با جامعه ما سازگارتر است و چگونه باید این الگو را پیاده نمود.
روش: در واقع این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی سعی میکند نشان دهد که چگونه این دو گونه از نظریات در فضای فکری ما تأثیر نهادهاند و با چه ترکیبی میتوان به نظریه اخلاقی مطلوب در نظام سیاسی ایران دست یافت.
یافته ها: دیدگاه اخلاق فضیلت گرای اسلامی و ارسطویی از گذشته در جامعه ما مطرح بوده و تا امروز اقتدار و جایگاه برتر خود را حفظ کرده است. نظریات اخلاق هنجاری و اخلاق کاربردی که خود شامل اخلاق سازمانی و اخلاق حرفهای میشود، در دهههای اخیر وارد فضای گفتمانی جمهوری اسلامی ایران شدهاند. این نظریات بطور مختصر به بحث گذاشته شده است.
نتیجه گیری: آنچه در نتیجه پژوهش بعنوان دیدگاه مختار مطرح شده، نظریه اخلاق سیاسی حرفهای است که از اخلاق فضیلت گرا سیراب میشود. این نظریه بیشترین همخوانی را با سنت فکری ما دارد و از سوی دیگر مشکلات دیدگاه سنتی را نیز برطرف مینماید.
Objective: In the present article, an attempt is made to introduce the important moral tendencies that are considered in the discussion of political ethics, and then it is discussed what should be the desired political ethics in the current Iranian society? Which model and theory of political ethics is more compatible with our society and how should this model be implemented? Method: In fact, this research tries to show with a descriptive and analytical method how these two types of theories have affected our intellectual space and with what combination can the desired moral theory in the Iranian political system be achieved. Results: The view of Islamic and Aristotelian virtuous ethics has been discussed in our society from the past and has maintained its authority and superior position until today. Theories of normative ethics and applied ethics, which include organizational ethics and professional ethics, have entered the discourse of the Islamic Republic of Iran in recent decades. These theories are briefly discussed. Conclusion: What has been proposed as an autonomous view as a result of research is the theory of professional political ethics, which is irrigated by virtuous ethics. This theory is most in line with our intellectual tradition and on the other hand also solves the problems of the traditional view.
خلاصه ماشینی:
«مقاله ي پژوهشي » تأسيس اخلاق سياسي بر بنياد اخلاق حرفه اي و اخلاق فضيلت گرا نجمه کيخا١ چکيده هدف : در نوشته حاضر سعي بر اين است تا گرايشات اخلاقي مهمي که در بحث اخلاق سياسي مورد توجه قرار ميگيرند معرفي ميشود و سپس اين مسأله بحث ميشود که اخلاق سياسي مطلوب در جامعه کنوني ايران چه بايد باشد؟ کدام الگو و نظريه اخلاق سياسي با جامعه ما سازگارتر است و چگونه بايد اين الگو را پياده نمود؟ روش شناسي پژوهش : در واقع اين پژوهش با روش توصيفي و تحليلي سعي ميکند نشان دهد که چگونه اين دو گونه از نظريات در فضاي فکري ما تأثير نهاده اند و با چه ترکيبي ميتوان به نظريه اخلاقي مطلوب در نظام سياسي ايران دست يافت .
وظيفه گرايي و سودگرايي و مباحث اخلاق کاربردي که شامل اخلاق حرفه اي و سازماني نيز ميشود، در کنار اخلاق فضيلت گرا در فرهنگ ادبي، سياسي و اجتماعي ايران ، چشم اندازهاي جديدي در جهت توسعه اخلاقي جامعه گشوده اند و از سوي ديگر، فلسفه سياسي کنوني با بحث از جامعه متکثر و حفظ حقوق همه اقليت ها و گروه هاي تحت سلطه جامعه ، فرايند دمکراتيک ساختن جامعه ، حق آزادي و برابري، مقاومت و اعتراض مدني، نظريه انتقادي و...
هدف اصلي پژوهش حاضر اين است که نشان دهد اين تکثر مباحث ، فايده اي در بهبود اخلاق سياسي ما نخواهد داشت مگر اين که گفتگويي بين فضيلت گرايي ديرين موجود در فرهنگ ما و نظريات اخلاقي جديد ايجاد شود و از اين گفتگو و مفاهمه ، سنتزي حاصل شود.