چکیده:
مقاله حاضر به منظور بررسی تفاوتهای نگرشی دو نسل نسبت به فرزندآوری و براساس مطالعه موردی دختران دوره پیش دانشگاهی و مادرانشان در ساری به انجام رسیده است. هدف اصلی پژوهش، پی بردن به عواملی است که بر نگرش مادران و دختران نسبت به فرزندآوری موثرند. در این تحقیق، ضمن مرور دیدگاههای نظری کلاسیک و اخیر، در سطح نظری چهار مولفه مستقل شامل الزام اخلاقی (از نظریه جان سایمون) و تلقی از فرزند (از رژیمهای جمعیتی) و اعتقاد به برابری جنسی (از نظریه برابری جنسیتی مک دونالد) و میل به پیشرفت (از نظریه ارتقاء اجتماعی) بیان شده و روابط مفروض با مولفه تلقی از فرزندآوری به مثابه متغیر وابسته پیشبینی گردیدند. عملیات میدانی با روش پیمایشی در 360 واحد نمونهایی اجرا شد. برای بررسی تفاوت نگرش مادران و دختران از آزمونهای رتبهایی و یو من-وایتنی، و نیز از تحلیل چندمتغیری استفاده شد. نتایج تحقیق تفاوت بین مادران و دختران را در ارتباط با معرفها و مولفه تلقی از فرزندآوری نمایان ساخت و تاثیر هر یک از متغیرهای مستقل: الزام اخلاقی، اعتقاد به برابری جنسی، میل به پیشرفت، تلقی از فرزند، بر متغیر وابسته: نگرش مادران و دختران نسبت به فرزندآوری را تایید کرد. گرایش به فرزند کمتر از سطح جانشینی، تلقی هزینهایی از بچهآوری، میل به ارتقاء پایگاهی، نیل به رفاه فردی و برابری جنسیتی نیز رابطه معناداری را با متغیر وابسته نشان دادند.
This paper is from a research that was conducted with the title of the factors affecting attitude difference of girls and their mothers towards childbearing by case study of pre-school girls and their mothers in the city of Sari. This study Briefly reviews some classic theories and uses suggested theories of the recent decades and also the intermediate variables model, population and gender equality regimes of McDonald and also John Simon's social promoting and identity theory to the desirable investigation. The four independent components include moral obligation (the theory of John Simon), assumption of a child (of the population regimes), belief in gender equality (the theory of gender equality of McDonald) and the desire to progress ( from the theory of social prompting) with assumption component of childbearing as extraction dependent variable and survey method in 360 operational sample units. To identify the attitude difference of mother and daughters, U-Mann-Whitney test was used and significant tests and Multi-variable regression analysis were used to determine how much of the variance of the dependent variables is explained by each independent variable .The results confirmed the effect of each of the independent variables (e.g. ethical commitment, a belief in gender equality, the desire to progress, assumption of a child)on dependent variable (e.g. mothers and daughters' attitude toward childbearing) and significantly revealed differences between mothers and daughters.