چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف مطالعه پیشرفت تحصیلی دانشجویان از طریق همبستگی اخلاقی و وفاداری و خیانت زناشویی والدین به علت استعمال غیراخلاقی از شبکههای اجتماعی انجام گرفت. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه ملایر میباشد. حجم نمونه بر اساس روش تصادفی و بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 162 دانشجو انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه شبکههای اجتماعی محقق ساخته، خیانت زناشویی اصلاح شده آی ان اف کیو، وفاداری به همسر و همبستگی اخلاقی محقق ساخته میباشد. روایی پرسشنامهها مورد تایید صاحبنظران قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب83/0، 81/0، 86/0، 83/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از دو سطح آمار توصیفی (درصد، میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد بین استفاده از شبکههای اجتماعی در محیط کار با همبستگی اخلاقی (48/0-) و وفاداری به همسر (69/0-) با (53/0-) و کاهش خیانت زناشویی در سطح 01/0 معنی دار میباشد. نتایج حاکی از آن است که استفاده از شبکههای اجتماعی و رابطههای پنهانی میزان وفاداری و همبستگی اخلاقی کار و زندگی شخصی کارمند را کاهش دهد و در مقابل میزان خیانت زناشویی را افزایش دهد.
خلاصه ماشینی:
ستیزهجویی و تعارضات بین والدین به خاطر خیانت یکی از طرفین منجر به زوال خانواده شده و آثار مخربی بر حیات فرزندان خواهد گذاشت (کیوچنگ، 1996) در واقع والدینی که در زندگی زناشویی خود گرم و صمیمی هستند فرزندان آنان سازگاری اجتماعی بیشتر و پیشرفت تحصیلی بیشتری دارند (علی زاده محمدی و همکاران، 1385: 240).
بنابراین پژوهش حاضر درصدد پاسخگویی به این سوال است که آیا پیشرفت تحصیلی دانشجویان از طریق همبستگی اخلاقی و وفاداری و خیانت زناشویی والدین به علت استعمال غیراخلاقی از شبکه های اجتماعی قابل پیش بینی است؟ بخش اول: روش پژوهش پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوهی گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است.
نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام وفاداری به همسر و کاهش خیانت زناشویی ناشی از استعمال شبکه های مجازی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج حاصل از جدول 4 نشان میدهد که 40 درصد از پراکندگی (واریانس) پیشرفت تحصیلی از طریق وفاداری والدین تبیین می شود.
در استناد به این امر کیوچنگ (1996) است که معتقد است استفاده افراطی و غیر اخلاقی از شبکه های مجازی که خیانت یکی از زوجین را در بردارد مشکلات تحصیلی را برای دانش آموزان به همراه دارد و همچنین نتایج والکر و شفرد (2008) گویای آن است که افت تحصیلی فرزندان ناشی از مشکلات زناشویی و فروپاشی روابط اجتماعی گرم و صمیمی آنهاست.
نتایج گویای آن بود که همبستگی اخلاقی یکی دیگر از عواملی است که با تغییر کارکرد خانواده از طریق استفاده از شبکه های اجتماعی در میزان کاهش پیشرفت تحصیلی دانشجویان تاثیر گذار است.