چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه جوّ کلاس درس و دستاورد تحصیلی دانشجویان با توجه به نقش میانجی تعامل استاد - دانشجو و انگیزه تحصیلی دانشجویان دانشگاه سمنان انجام شده است. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی محسوب میشود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی دانشگاه سمنان در سال تحصیلی 97-1396 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی برحسب مدرک تحصیلی 200 نفر بهعنوان نمونه پژوهش (135 نفر کارشناسی و 65 نفر کارشناسی ارشد) انتخاب شدند. همه دانشجویان نمونه پژوهش پرسشنامههای جوّ کلاس درس، تعامل استاد - دانشجو، انگیزه تحصیلی و دستاوردهای تحصیلی دانشجویان را تکمیل کردند. برای بررسی پایایی این ابزارها از آلفای کرونباخ استفاده شد. یافتهها نشان داد که: بین دستاوردهای تحصیلی با جوّ کلاس درس، تعامل استاد – دانشجو و انگیزه تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. جوّ کلاس درس بر دستاوردهای تحصیلی دانشجویان اثر مستقیم و معناداری دارد؛ همچنین جوّ کلاس درس با میانجیگری تعامل استاد - دانشجو بر دستاوردهای تحصیلی دانشجویان اثر غیرمستقیم و معناداری دارد. جوّ کلاس درس با میانجیگری انگیزه تحصیلی اثر غیرمستقیم و معناداری بر دستاوردهای تحصیلی دانشجویان ایفا می-کند. نتایج این پژوهش حاکی از اهمیت توجه به باز بودن جوّ کلاس درس، تعامل استاد - دانشجو و میزان انگیزه تحصیلی در افزایش دستاوردهای تحصیلی دانشجویان دارد.
The purpose of the present study is to examine the mediating role of master - student interaction and motivation in the relation of classroom climate with students’ academic achievement at the Semnan University. Regarding the purpose, the research methodology is practical and according to the method of data collection, it is considered as descriptive-correlation. The statistical community of the study consisted of all B.A and M.A, students of the Semnan University that 200 persons were selected by using cluster sampling method as the sample of the study (135 B.A students and 65 M.A students). All of them completed the scales of classroom climate, master - student interaction, motivation and students’ academic achievement. The validity and reliability of the scales were assessed with The Cronbach's alpha. The findings showed that there is a significant positive relationship between the students’ academic achievement with classroom climate, master - student interaction and motivation. The classroom climate has a direct and significant effect on students’ academic achievement; also classroom climate has an indirect and significant effect on students’ academic achievement with the mediation of master - student interaction. Classroom climate influences an indirect and significant effect with the mediation of motivation on students’ academic achievement. The findings of this present show the importance of paying attention to classroom openness climate, master - student interaction and motivation on Increasing students’ academic achievement.
خلاصه ماشینی:
نتايج اين پژوهش حاکي از اهميت توجه به باز بودن جوّ کلاس درس ، تعامل استاد - دانشجو و ميزان انگيزه تحصيلي در افزايش دستاوردهاي تحصيلي دانشجويان دارد.
i مقدمه آموزش عالي در هر کشوري يکي از مهم ترين نهادهاي موردتوجه ميباشد که نقش انکارناپذيري در روند توسعه ي جوامع بر عهده دارد و از دانشگاه به عنوان نهادي متفکر، آگاه و نوآور در جامعه ، انتظار ميرود که با انجام وظايف و رسالت هاي خود در سه زمينه آموزش ، پژوهش و عرضه خدمات علمي و اجتماعي (بازرگان ، فتح آبادي و عين اللهي، ١٣٨٠) بتواند گام هاي مؤثرتري در تحقق آرمان هاي جامعه بردارد و همواره کشور را به سمت پيشرفت رهنمون سازد (حسيني و نصر، ١٣٩١ به نقل از قرباني، امين بيدختي و جعفري، ١٣٩٦).
Ellen, Sangwon, Jean, Randy & Arthur 4.
Gillet, Vallerand, Andre & Lafreniere 7.
مارر و همکارانش ٢ (٢٠١٣) در پژوهش خود به اين مطلب اشاره کردند که تفاوت هاي قابل توجهي از انگيزه در طول تحصيل براي فراگيران ايجاد مي شود که بستگي به نقش استاد (کمارراجوو نادلر٣، ٢٠١٣)، دل بستگي به دانشگاه (لي و همکاران ٤، ٢٠١٣)، کيفيت تجارب يادگيري (نعامي، ١٣٩٠)، وجود سيستم آموزشي (سينگ ٥ و همکاران ، ٢٠١١) و ارتباط بين فراگيران و عوامل مؤثر در محيط آموزشي (آدام و سالس ٦، ٢٠١٣) دارد.
Maurer, Allen, Gatch, Shankar & Sturges 3.
يافته هاي پژوهش سليمي؛ حيدري و کشاورز (١٣٩٤) حاکي از آن است که بين وضعيت موجود و مطلوب شايستگيهاي اعضاي هيأت علمي شکاف زيادي وجود دارد که اين امر به نوبه خود ميتواند دستاوردهاي تحصيلي دانشجويان را تحت تأثير قرار دهد.
Guay, Ratelle, Roy & Litalien 2.