چکیده:
این پژوهش با هدف دستیابی به مبانی رویکرد برساختگرایی اجتماعی صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی−تحلیلی است. برای رسیدن به این هدف، نخست به تعریف برساختگرایی اجتماعی، تفاوت آن با سازندهگرایی، انواع برساختگرایی و مشخصهها و سرچشمههای آن پرداخته شد. سپس تحلیل مبانی این رویکرد مدنظر قرار گرفت. یافتهها نشانگر آن است که گرچه برساختگرایی در زمینه هستیشناسی واقعگراست، امّا باور دارد که به محض سخن گفتن دربارۀ واقعیت، آن به امری برساخته مبدل میشود. در نتیجه، موضعی انتقادی و تکثرگرایانه نسبت به واقعیت اتخاذ میکند. در این رویکرد، معرفت امری برساخته و محصول تعاملات اجتماعی است. در حوزۀ اخلاق و ارزشها، به احترام برای ارزشهای سایر فرهنگها (نسبیتگروی فرهنگی) و مدارا کردن با آنها باور دارد. ازاینرو، برساختگرایی اجتماعی مبتنی بر یک هستیشناسی، معرفتشناسی و ارزششناسی نسبیگرا و تکثرگراست. برساختگرایی اجتماعی در زمینۀ انسانشناسی ضد ذاتباور و ضد فرد باور میباشد. دست آخر اینکه در این رویکرد فرد و جامعه هر دو منشأ اثر هستند.
This study is aimed to achieve the foundations of social constructionism by using analytical method. Using analytical method, dissection of the social constructionism’s foundations will be the main aim of this study. To achieve social constructionism’s foundations, after preparing a definition, its differences with constructivism, its types, features, and roots were examined. The results showed that despite being realistic with regards to ontology, as soon as talking about the reality, social constructivism changes to a constructed phenomenon, which adopts a critical and pluralistic stand. Knowledge, in this perspective, is the product of social interactions. Furthermore, constructionism, regarding ethics and values, treats with respect to the values of other cultures and believes in toleration. Thus, social constructionism is based on a relative and pluralistic ontology, epistemology, and axiology. Viewing from an anthropological point of view, social constructionists, are also known as anti-essentialism and anti-individualism and the human is considered as a social animal. Finally, they assign both individual and society as the origin of effect.