چکیده:
در پژوهش حاضر، ارائه مدل پیشایندهای شادکامی براساس ویژگیهای شخصیتی، خانوادگی و تحصیلی دانشآموزان مورد بررسی قرار گرفت. شرکتکنندگان پژوهش 224 نفر از دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهر شیراز بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده پژوهش، شامل مقیاس شادکامی آکسفورد (1991)، مقیاس تجدید نظر شدهی جهتگیری ارتباطی خانواده فیتز پاتریک و ریچی (1994)، پرسشنامه تعامل معلم – دانش آموز ویلز و همکاران (1993) و مقیاس پنج عامل بزرگ شخصیت کاستا و مک کری (1992) بودند. به منظور بررسی مدل پژوهش رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم افزار25-SPSS استفاده شد. یافتههای به دست آمده نشان داد، جهتگیری گفت و شنود (01/0≥P)، روان رنجورخویی (01/0≥P) و برون گرایی (05/0≥P) پیشبینیکنندهی معنادار شادکامی هستند ولی سایر ابعاد نتوانستند شادکامی را به صورت معنادار پیشبینی کنند. با توجه به نقش مؤلفه شادکامی در سلامت دانش آموزان میتوان بر لزوم آموزش مبتنی بر شادکامی برای بهبود سلامت روانی و اجتماعی دانش آموزان تأکید کرد.
In this research, the role of family communication orientation, teacher-student interaction and personality traits in predicting the happiness of students investigated. The participants of the research were 224 male and female high school students in Shiraz who were selected by multistage cluster random sampling. The tools used in the research include the Oxford Happiness Scale (1991), the Family Relationship Orientation Revised Scale (Fitz Patrick and Richter, 1994), the Wilson-Teacher - Student Interaction Questionnaire (1993), the scale of five big factor of personality Costas and McCarey (1992). In order to investigate the Multiple regression research model was used SPSS software. The results showed that Dialogue orientation (P ≤0.01), neuroticism (P ≤0.01) and extroversion (P ≤0.05) be able to predict meaningful of happiness, But other dimensions could not predict happiness meaningfully. Regarding the role of happiness in studentschr('39') health, one can emphasize the need for happiness education to improve student mental and social health.
خلاصه ماشینی:
ارائه مدل پيشايندهاي شادکامي دانش آموزان براساس ويژگيهاي شخصيتي، خانوادگي و تحصيلي Presentation a model of happiness precedents based on personality, family and educational characteristics ١- معراج درخشان Meraj Derakhshan Ph. D.
چکيده Abstract In this research, the role of family communication در پژوهش حاضر، ارائه مدل پيشايندهاي شادکامي براساس ويژگيهاي orientation, teacher-student interaction and personality شخصيتي، خانوادگي و تحصيلي دانش آموزان مورد بررسي قرار گرفت .
ابزارهاي مورد استفاده پژوهش ، شامل مقياس شادکامي The tools used in the research include the Oxford Happiness Scale (1991), the Family Relationship آکسفورد (١٩٩١)، مقياس تجديد نظر شده ي جهت گيري ارتباطي خانواده Orientation Revised Scale (Fitz Patrick and Richter, فيتز پاتريک و ريچي (١٩٩٤)، پرسشنامه تعامل معلم – دانش آموز ويلز و 1994), the Wilson-Teacher - Student Interaction همکاران (١٩٩٣) و مقياس پنج عامل بزرگ شخصيت کاستا و مک کري Questionnaire (1993), the scale of five big factor of personality Costas and McCarey (1992).
شادکامي، جهت گيري ارتباطي خانواده ، تعامل معلم – Keywords: Happiness, Family Communication Orientation, Teacher-Student Interaction, Personality دانش آموز، ويژگيهاي شخصيتي.
Seligman, Ernst, Gillham, Reivich & Linkins 3 .
Mottus, Sinick, Terracciano, Hrebickova, Kandler, Ando & Colodro-Conde 11 .
نتايج پژوهش - هاي انجام شده حاکي از اين واقعيت است که دو بعد شخصيتي برون گرايي بصورت مثبت و روان رنجوري به صورت منفي با احساس شادکامي افراد مرتبط است (گروسي فرشي، ماني و بخشي پور، ١٣٨٥).
نتايج پژوهش نشان داد که از ابعاد جهت گيري ارتباطي خانواده ، جهت گيري گفت و شنود پيش بين شادکامي در دانش آموزان است .