چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف فهم و سنجش پتانسیلهای فلسفۀ چگونگی اسلامی در مسیر کاربردی شدن انجام شده است. روش: این پژوهش کیفی با روش اسنادی انجام شده و طرح پژوهش از نوع حدوثی و پیدایشی است. یافتهها: با توجه به قرار گرفتن مفاهیم نیاز و ارضا ذیل رفتار انسان و در قالب مفاهیم مرتبط با انگیزش، ابتدا جایگاه نسبی علوم تربیتی با نظر به تحلیل حرکت و رفتار انسان، در دو حوزۀ جامعهشناسی و روانشناسی تشریح شده؛ سپس ابعاد فلسفی فلسفۀ چگونگی اسلامی معرفی شده و با استفاده از حد اولیۀ فلسفه(اصالت فاعلیت) و سه مسئلۀ اصلی آن(وحدت و کثرت، زمان و مکان، اختیار و آگاهی)، تعریف نیاز وارضا و همچنین قواعد اولیۀ طراحی نظام نیاز و ارضا(نظاممندی و سطحبندی نیازها و سازوکار نیاز و ارضا) بر اساس تحلیل فلسفه از حرکت انسان ارائه شده است. نتیجهگیری: جایگاه علوم تربیتی به عنوان فاعل مادون نسبت به فلسفۀ مضاف خود(تعلیم و تربیت) و فاعل مافوق نسبت به سطوح کاربردی خود (برنامهریزی تربیتی) در ارائۀ نظام نیاز و ارضا تشریح و سه مسئلۀ اصلی فلسفۀ چگونگی اسلامی به عنوان مسائل اصلی علوم تربیتی برخاسته از این فلسفه مطرح شد. از دستاوردهای مهم پژوهش این است که بر خلاف معمول که حرکت و فاعلیت انسان ذیل نیازها و قوههای او به عنوان علت حرکت تحلیل میشود، جریان و نظام نیاز و ارضا ذیل قواعد فاعلیت و حرکت انسان تحلیل شده که بیسابقه بوده است و میتوان علوم تربیتی برخاسته از فلسفۀ شدن اسلامی را متکفل تحلیلهایی از نوع تحلیلهای متکی بر فاعلیت دانست.
Objectives: The issue of research recognizes the status of educational sciences in providing a system of need and satisfaction based on the -Islamic becoming philosophy-. This research is aimed at understanding and assessing the potential of Islamic becoming philosophy in the path to application. Method: This qualitative research has been done by documentary method. The research plan is also a kind of emergent. Results : Given that the concepts of need and satisfaction are subjected to human behavior in the context of motivation-related concepts, we first briefly describe the relative position of educational science, in terms of the analysis of human behavior and movement, in the two areas of scientific sociology and psychology. . The next section of the study has been devoted to the introduction of the philosophical dimensions of the " becoming philosophy of Islam", using the initial limit of philosophy (the principality of the subject), as well as the three main issues of philosophy, namely, the relationship of unity and plurality, the relationship of time and place, and the relationship of discretion and consciousness. The definition of the need for the requirements as well as the initial rules for designing the system of need and satisfaction (systematization and leveling of needs as well as the mechanism of need and satisfaction) are based on the analysis of philosophy of human movement. Conclusion: Finally, the status of educational sciences as a subordinate subject to his complementary philosophy (philosophy of education) and as a supra-subject toward his applied levels (educational planning) was described in the presentation of the system of need and satisfaction, and the three main issues of the becoming philosophy of Islam as the three main issues of education in education, this philosophy emerged. In addition, the important achievements of this research can be noted that in this study, unlike the usual way that human movement and activity are analyzed in terms of its needs and powers as the cause of movement, the current and system of need and satisfaction under the rules The subject matter and the human movement have been analyzed so far and unprecedented, and it is possible to interpret the science of education derived from Islamic philosophy as analyzes of this (subject-based analyzes).